LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

Thursday, January 7, 2010

Kenapa orang Sabah?

Kenapa?

la..Awat jauh sangat?

Takde orang lain dah ka?

Mak tak marah ka?

Hmm,itu antara soklan2 yang slalo orang tanya saya la bile tahu yang papa Mia ,berasal dari Sabah..kekadang saya jawab juga. And kekadang saya senyap je,kasik je senyuman kat sapa yang 'prihatin' sangat tu bertanya soklan camtu...[macamla depa yang kasik saya duit sara hidup]

Saya tertarik dengan entry luahan dr Bu' Shiken yang dugaannya lebih kurang ja dengan saya . Saya merasakan kami berkongsi permasalahan yang lebih kurang sama dugaannya- perspektif negatif orang luar terhadap suami. Jadi tergerak plak hati nak mengulas lanjut entry dr Bu' Shiken iteww. Ang jadi sumber inspirasi aku la shiken nak wat entry ni..hehe.

Nampak macam takde pe pun bersuamikan 'orang luar/asing' ni..tp kekadang bila orang judge lelebih pada kehidupan rumah tangga saya, rasa nak lesing pun ada...

Jodoh pertemuan adalah ketentuan dr Allah swt.

Mesti orang kata, jawapan saya tu common answers..budget jawapan cam artis la kan..haha. Saya rasa ,klu tanya Zizize Ezette pun, jawapan tu jugak dia gtau..lgpun mmg laki dia orang Sabah kan?kan? hehe.cuma dia lain kes la..dia bini no 2...:p

Kekadang tu yang saya rasa meluat sangat tu..bile tahu je suami saya orang Sabah, ada certain person tu..siap buat muka takut2..mesti ada sumthing yg yang dia tengah pikirkan dalam pala hotak dia...and saya boleh budget la that person pikir apa..

Tipula saya kata,perjalanan kisah saya n en suami sebelum kahwin berjalan lancar selancar2nya. Mesti ada tentangan punyala...bukan dari my parents [jangan terkejut hokeh...my mom n abah sangat bertoleransi tentang hal2 jodoh2 anak2...]. Tapi dari sedara terdekat..yang ala2 prihatin la sangat..takut anak buah depa ni kena bawa lari pi Sabah, pastu tak balik2 dah...huhu.

Korang suma bayangkanlah, dalam 1-2 hari sebelum majlis kawin saya pun, masih ada sedara yang call mak saya n minta mak saya pikir sebaik mungkin nak teruskan perkahwinan saya tu ataupun tak..adui la.Sabaq ja la....

Apapun thanks to mak.sebab mak saya dalam situasi macam neh ,mak saya tak cepat melatah . Mak kata kat sedara saya tu ..yang orang jauh ke dekat, mak saya redha..insya allah, klu didik anak betul2, dia tak kan lupa mak ayah dia kat kampung...Haa, dengar tu ...mak haku tak sibuk2,orang len ja sibuk lebih.huh.

Dan saya tau ramai lagi,jiran tetangga dan sesetengah lagi pakcik makcik sedara saya..yang memang agak keberatan tgk anak buah depa ni..kawin dengan 'orang luar'..ape yang luar pun,saya tak tau...Klu lebih spesifiknya,depa tak mo la saya kawin dengan orang bukan Melayu kot..takut Melayu hilang di dunia rasanye...tu yang berprasangka mcm tu.

Pada saya la kan, tak kirala sapa pun jodoh kita..dari mana pun asal usul pasangan kita...bukan berpunca dari orang tu orang Melayu ka, orang tu orang Sarawak ka, sabah ka, orang putih ka,orang Arab ka..semuanya Allah dah pasangkan mengikut kesesuaian. Kita lah yang akan mencorak kehidupan rumah tangga kita anak beranak..susah senang, kita yang akan bersama2 harungi bersama pasangan..berusahalah menuju kebahagiaan, bukan mudah nak mengekalkan sesebuah rumah tangga berbanding nak musnahkan. Nak bagi punah ranah tu, kejap aje..Apapun, kita kena berbalik kepada niat di hati.

Kalau jodoh dengan jiran sebelah rumah pun ka, orang sekampung ka..tapi kalau dah memang jenis suami tu cepat angkat tangan, angkat kaki bagi sepak terajang..tak guna juga kan? Dapat suami macam tu nak salahkan apa plak? Salahkah jiran sebelah rumah tu plak ka? Hadoila..

Pesanan untuk rakan2 dan juga untuk diri sendiri , nanti anak2 dah besaq..jangan la dok halang tak tentu hala klu anak2 bawa balik bakal isteri/suami yang mungkin kita tak berkenan masa pertama kali jumpa tu. Sengah orang kata, 1st impression tu penting, tp dalam bab jodoh ni, tak bolerh judge seseorang dr pandangan pertama saja..tak kira la keja apa ka, background mcm mana ka..dari mana pun asalnya..kita sebagai parents kena berhati terbuka..skang ni bukan zaman ibu mertua mcm dalam filem p ramlee tu lg dah...'pantang tok nenek aku,bermenantukan ahli muzik!!'..hehe.

Hmm, kadang2 rs mcm pelik juga..bile ade dengar sesetengah parents tu, dah tetapkan target siap2 untuk anak dia nak kerja apa, nak jadi apa..nak kawin dengan sapa...sian budak tu.Tak pasal2 stress padahal sunat pun blum lagi..hehe. Kita sebagai parents ni, hanya perlu berdoa yang terbaik untuk anak2 dan bagi panduan n pedoman. Ikutla anak tu, dia nak ikut ke tak..

Kadazan + Kedayan+ Melayu

= Hidup 1 Malaysia!

Fikir2kan, dan selamat beramal....heh.

12 comments:

Shikhin Ishak said...

weh hg kira ok lagi,1 malaysia..haku???sweeping malaysia tau..dah la bila aku pi sana depa panggil aku manohara..rasa nak lempang tak??

Diyana said...

shiken:hiokeyla tu manohara..vouge giteww..hihi.sweeping m'sia..tk tahan tu...hehe

atulhani said...

soklan pertama laki aku dulu dia tanya apa syarat nak jadi laki aku.. .aku ckp.. nak orang selangor dan ke bawah (NS/Mlka/Johor/KL)... sebab takmo orang jauh2.. esp kelantan..hahaha.. nasibaik dia shahalam.. lepas terus..

NM said...

hehe..taktau pn husband ko org sabah..takpe,tak kisahla kawin org mana pn.aku pn jauh gak..cuma tak seberang laut ja..cinta aku kutub utara,kutub selatan..tapi okla family takdelak tentang abis cm dlm drama tuh.hehe

Mrs Hardlena said...

ermmm tu la nasib la org mcm kita ni ana dpt org jauh. mcm dh lali jer soklan tu. tp tu laaaa mana2 tmpt tetap ada susah senang.. aaaa nak balik kampung!!!!

Diyana said...

atul:heh.nasib shahrani tak penah ngurat ko,klu tak..mesti keciwa tk lps syarat.hihi

lin:kutub utara kutub selatan tu..kira ko ni nasya aziz la kan?hehe.eh,heroin drama tu nasya aziz kan,ngat2 lupa lak..haha

halen: hmm,itula alin..syukurlah parents kita sporting kan..itu yg bleh jd menantu hj diman tu.hihi.tkpe,1-2 thn lg,apply balik ganu aa..;)

mila.ibunajihah said...

sy paham perasaan mama damia, cuma sy the other way around la, sy yg sabah, my hubby org ganu kite.. hehe. family ok je, lg pn dah jodoh kan (so cliche hokey)

p/s:kalau MIL/FIL mama damia kenal Salleh mansur (kalau tak silap dia dlu x ketua kg)haa... yg tu my mom's bro

eezah said...

biasalah anak pompuan ni org risau duk jauh dgn family..

beba said...

salam..berblogwalking terjumpe your blog..

sama la kita..my hubby pon orang sabah, irranun..tapi alhamdulillah mmg rasanya masa kitorang nak kawen cam takde pon rasa2nya org2 jiran tetangga or sedara mara ni dok bertanye memacam..

tapi dlu ade gak rasanya dengar2 org cam tanye: tak takut ke kena dok sabah nnt..diorang sane kuat mandrem la etc2..hahaha..

and my parent pon mmg tak kesah ngan pilihan anak dier..dah la pas2 kawen kena trus pindah gi sabah..padahal my hubby sejak dari form 1 da macam menetap kat semenanjung dah..haha..

macam besh jek bile berblogwalking and jumpe orang sekapal cam kita.. :D neway salam perkenalan from me..

meh la kita tukar link2..member2 kay..neway dok mane skang? me kat KK..

Salhasalleh said...

Hai sis..sy pun tgh mghdapi mslh yg sama...skrg tp sy dh btunang la. Bakal suami org tawau sabah..doakan sy sis ๐Ÿ˜Š

Salhasalleh said...

Hai sis..sy pun tgh mghdapi mslh yg sama...skrg tp sy dh btunang la. Bakal suami org tawau sabah..doakan sy sis ๐Ÿ˜Š

Unknown said...

๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘