LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

Thursday, February 25, 2010

Ali membesar bagai juara

Anak teruna saya sorang ni,masih dalam fasa pengenalan kehidupan sebenar.

Masa tidur baby umur ni lebih kurang 20 jam sehari..memang sepanjang hari siang, ini ajalah keje si Ali ni. Masa malam, ali tak kasik can pada mama nak tido..tapi saya tido aje haa kadang2 tu kalau letih sangat2..sebabnya time pantang ni,ramai pembantu menghulurkan bantuan kecemasan..hehe

Cuma, yang agak meletihkan tu if Ali bangun malam,nangis nak susu serentak dengan kak long mia. Haa, masa ni seisi rumah bley terjaga dengaq depa dua berduet..ditambah plak selingan anak adik saya, si aleesya. Gamat sungguh rumah time orang lain tengah syahdu tidoq..hehehe. Suma ala2 panik,tak tau nak suruh yg mana diam..haha.


*saya sungguh kagum pada ibu2 yang punya anak kembar..


Pada yang selalu bertanyakan saya tentang sebarang petua atau tips...ingin saya nyatakan di sini..


Saya takde tips khusus macam mane lebatkan rambut anak, atau tips dapat anak cerah, rambut kerinting..takde. Genetik mempengaruhi mungkin.

Saya juga takde tips nak bagi mudah mengandung atau macam mana dapatkan anak lelaki atau anak perempuan. Sebabnya saya dan en suami tak pernah merancang apa2, mengharap sangat pun tidak..cuma serahkan sepenuhnya pada Yang Esa. Dia yang lebih mengetahui...berserah betul2 berserah ..kalau ada itu rezeki namanya, kalau tak ada pun, tunggu ajala..

Cuma yang boleh saya kongsikan di sini, sepanjang mengandung , saya amalkan bacaan ayat kursi dan usap perut setiap kali sebelum tidur . Honestly, pengetahuan agama saya hanyalah suam2 kuku. I'm not good enough tentang hal ehwal keagamaan..ayat Kursi je pun ,yang btul2 saya pandai hafal.* Saya serius ni.
Dan setiap kali hati tengah gundah gulana atau emo lebih2, ayat Kursi jugala saya jadikan ubat..dan juga doa lindungi kandungan dalam perut. Doa nye dalam B melayu macam kat bawah ni..
* Dalam Arab,maaf. Saya takut tersalah tulis,nanti salah tafsirannya..huhu.


Ya Allah peliharalah anakku selama ia berada di dalam perutku, dan sihatkanlah dia, Engkaulah yang menyembuhkan,tidak ada penyembuhan selain penyembuhan Mu
Penyembuhan yang tidak meninggalkan penyakit.
Ya Allah,rupakanlah atau bentukkanlah dia yang ada di dalam perutku dengan rupa yang baik, dan tetapkanlah ke dalam hatinya iman kepada Engkau dan RasulMu.
Ya Allah,keluarkanlah dia dari perutku dengan mudah dan selamat.
Ya allah jadikanlah dia sihat sempurna berakal dan pandai,alim dan beramal.
Ya Allah,panjangkanlah umurnya,sihatkan lah badannya, dan baikkanlah akhlaknya,fasihkanlah lisannya,baguskanlah suaranya untuk membaca Al Quran dan hadis dengan berkat Nabi Muhammad SAW dan segala puji bagi Allah Tuhan semesta alam..


Daniel Ali @ 4 days. Sangat "Ateng' kan muka anak teruna saya neh?

maintain tidur je time kepala kene dogol..


Ni gambar semalam, Daniel Ali 19 hari

10 comments:

eiNa said...

memang membesar bagai juara.. gambaq yang last tuh.. huiihh..semangat betui..

mila.ibunajihah said...

Sedar tak sedar...da 19 hari da daniel..mmg comel banget.. :)
tahniah ye utk mama n papa damia, coz da dapat sepasang..how lovely is that..(^0^)

Ibu Ayra said...

sungguh bulat si ali nih... berkat susu ibu...

3740Journal said...

ali ni muke sebijik ateng la wey..

Mrs Hardlena said...

uiksss ali pon dh kena gondol kepala hehe.. tips rambut lebat rasanya sbb ana cukur dr kecik sbb tu dia tumbuh rambut baru tu lebat je. adeq nasya nnt kena cukur dr kecik la tu pun klu ada rambut hehe

transformed housewife said...

geram tengok pipi Ali tu. Akk ni teringin juga nak boy sorang. belum ada rezeki lg.

atulhani said...

thanks for the pics.. hehehe..hang mmg tak dpt tangkap pic dia masa bukak mata ker.. semua tgh tidooo..hehe.. untung betul hng dpt anak sepasang.. aku tumpang gembira.. btw, thanks gak share doa tu.. ;)

Diyana said...

kak eina:hehe,itula.bley jd model dumex

mila:kejap je rs,nnti tgk2 anak2 dh berlari kan?:)

ibu ayra:Insya allah,harapnye diyana mampu nak susukan sampai 2 thn

azzamoro:hahaha,sgt2 mcm papa die,aza oi

halen:hmm,maybela kot.lgpun klu kat kedah ni,bb laki ka pompuan ka suma cukur habis..tkde cukur2 jambul cam tempat lain.

temp housewife:insya allah kak..anak strusnya mane tau ade rezki boy plak..:D

atul:hmm,tu la..susah nak tgk ali buka mata.siang dia tido je.tp klu bukak pun,mcm tk bukak pun..ehehehe, dah nama anak ateng...haha

..:: k i n a k O y u @ m a m a ' a D a m ' ::.. said...

mmg comel!!

semoga daniel sht dan menjadi anak yg soleh.

aminnn...

FrH said...

pehh .. mmg potostat ateng laa ali ni .. haha ..

ya ya btol tu donat .. aku sokong part tanya tips rambut lebat tu (sbb hadzim beranak dulu pn rambut lebat gak hehe).

tp part anak laki tu .. hurmm aku mmg usaha ke arah tu & siap study lg dgn pakcik google (wahahhaha). berkat study & keizinan Allah dpt la aku anak sulung boy. tp laki aku ckp anak no 2 nnt nak boy lg. huwaaaa ;)