LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

Monday, January 4, 2010

Adoi..adoi..

Selain menghabiskan masa shoping a.k.a menghabiskan duit en suami kat Carrefour yang sesak masa hari pertama di tahun 2010 aritu..[sajalah kan cari pasai,gi shoping di hari cuti cenggitu..huhu] , saya juga agak sibuk menyambung aktiviti yang tertangguh iaitu memunggah khazanah harta karun Mia kat dalam stor.[eceh,mcm ada store khas..haha.tkdela..ade 1 bilik kat umah kiterang ni..kami wat kunun2 bilik simpan barang] . Saya kelam kabut mengemas dan memunggah ni pun disebabkan tetiba saya mula rasa sakit perut 2-3 hari ni..terasa mcm rasa nak beranak pun ada..fuh..fuh..jangan sekarang la ye nak..mama langsung tak prepare apa lagi untuk sambut baby..huhu.


Adik..adik..adik ngah watpe tu?

1st thing yang saya cari ialah bakul baby, pastu baby carrier n segala tilam bantal mia. Nak kena bersihkan habuk, n basuh segala menda alah ni..pastu kena packing dalam beg,utk elakkan berhabuk semula.

Pastu teringat plak pasal baby bath n segala mak nenek container utk simpan susu n pam..botol2 ..barut kain yang saya main campak je atas almari. Adeh la..renyahnye nak buat..

Saya asingkan mana2 yang boleh lagi digunakan, yang mana nak let go ja..isk,nak let go ka..hmm,sayang aa..mana tau maybe tak sesuai dgn baby kedua ni,tp utk anak2 yang seterusnya sesuai.kan?kan?kan? Semua2 ni elok lagi, boleh digunakan. So demi menyahut seruan en suami supaya berjimat cermat , jangan membazir..maka perlulah saya bersihkan semua peralatan ni and bungkus baik2 utk elakkan habuk. Nanti senang skit, time bersalin nnti, en suami bley angkut suma masuk bonet ja bw balik kampung.

Baju2 Mia masa baby pun still elok lg. Ada yang dah saya asingkan,and bagi pada adik saya masa awal2 tahu dia mengandung dulu. Tup2,saya pun join dia, membuyungkan perut. Heh, nampaknye kene jadi buruk siku la ni..pas bersalin nanti, balik kampung..kena share ajale baju2 tu..hehe. Ada juga yang saya beli baru untuk baby ni tapi tak banyak la..ye la..baju2 masa baby 1-2 bulan bukan bley beli banyak2..kejap je pun nak pakai,pastu dah tak muat.

Hmm,cuma segala macam gaun,skirt,blaus Mia..kenala saya simpan elok2..sebabnya tak kan itu pun adik dia nak kena pakai..kejam btui mama nak kasik baby boy pakai. hmm, aa..lupa nak g tau..expected baby dalam perut ni ..baby boy. Alhamdullilah, sepasang la nanti...tak kisahla kan..janji sihat walafiat..;). Perempuan pun takpa, lelaki pun takpa..dua2 amanah dari Yang Esa..;)

Macam sebelum ni jugala, kenala prepare satu beg yang lengkap dengan segala keperluan ketika kecemasan siap2 dalam kereta saya. Cuma kali ni, kena tambah sikit lg keperluan iaitu barang kecemasan untuk Damia..hehe. Kang ada juga suma dok kelam kabut pasal adik Mia , terlupa plak tentang keperluan Mia nanti..itupun, kena sediakan siap2 ,juga tu..kiranya tak kisahla sapa pun yang ada dengan masa saya masa saat2 nak ke hospital tu, bley aje trus amik barang2 dalam kereta saya.

Kalau masa tengah tunggu Mia lahir dulu, saya dah cuti siap2 di Jitra..tak yah risau sapa nak temankan,sapa nak uruskan sebab mak n abah sentiasa ada bersama, sementara nak tunggu en suami balik ke Jitra. Tapi kali ni, persediaan untuk masa kecemasan perlu ada Plan A, Plan B dan Plan C dan juga Plan D.

Plan A-masa tengah sakit nak bersalin ,en suami ada bersama..so, senang. Semua hal ,en suami boleh uruskan.


Plan B, kiranya saya mula sakit ketika mengajar..maka perlula kawan2 kerja tolong uruskan untuk hal ehwal ke hospital.

Plan C- kiranya tetiba saya sakit masa dok dengan Damia kat rumah..sementara nak tunggu en suami balik , kenalah saya call pengasuh Damia..minta tolong dia uruskan Damia n bawa saya ke hospital dulu. Saya sangat2 rasa bersyukur sebenarnya, dipertemukan dengan pengasuh Damia yang tak berkira n boley dianggap macam sedara mara sendiri..saya rasa klu sedara mara sendiri pun, tak semestinya sanggup bersusah payah untuk kita..huhu. Jiran tetangga nak minta tolong pun..yang rapat dengan saya,akak tu pun reti bawa motor je pun..susah tu,tak kan nak merempit gi hospital plak..haha.

Plan D- hmm, saya drive sendiri pegi hospital!Bleyla tiru gaya pompuan preknen yang wat drift pegi hospital dalam iklan Persona kat tv tu..haha. Dekat aja lagipun,hospital.Itupun..klu tak rasa nak terkeluar sangatla..bleyla drive lagi. Kereta nasional , berkemampuan. Saya yakin dengan kereta buatan Malaysia!!haha, tak pasal2...

tapi kan,klu diingat2, masa tengah sakit suam2 kuku masa Damia dulu pun, memang saya pun yang drive pegi hospital..saja nak check,alih2 trus masuk wad,sebab dah ada bukaan..huhu.


Setakat ni amik cuti siap2 3-4 hari or 1 week b4 due, tiada dalam perancangan sebabnya...hmm, aaa..majikan skang ni..agak strictla bab2 cuti mengcutikan diri ni..lainla big bos skolah kat johor dulu..siap kasik cuti off rekod kat saya 1 bulan!!...aduhai..manala nak carik majikan yg prihatin mcm tu lagi ..susah dah tu nak jumpa..huhu.

Hmm, setakat ni takdela sangat saya excited beli macam2 peralatan n barang2 menyambut baby macam masa damia dulu. Macam yang saya katakan sebelum ni, banyak lagi barang yang elok..ada yang tak digunakan lagi pun. Cuma untuk kali ni, berdasarkan persekitaran n pengalaman terdahulu, ada 2 benda yang saya rasa perlukan sangat2..

1st- baby bath with stand.Saya rasa jarang yang guna baby bath siap dengan stand ni sbb penggunaannya agak memakan ruang yang ada. tapi, saya sangat2 memerlukannya..uwaa..lotih la nak bangun duduk masa mandikan baby nanti..pertama kali saya nengok mende ni, masa tgk Guga gaga Erra Fazira..erra ada guna untuk mandikan aleesya. Tak yah susah2 nak duduk n bangun.

Klu dapat yang macam ni..best tu! Lengkap. tak yah susah2 terkejar2 amik towel, cari sabun bagai..suma dah ada kat stand tu.

Saya dah tempah pada pak sedara saya..dia akan buatkan stand tu..tp yang dari besi biasa ajal. Kirenye berangan ajala kan nak yang ada tempat2 letak sabun,towel,diapers bagai macam dalam gmbr tu..haha.

Yang kedua ialah..katil baru king size!!haha. Lagi mau tanya saipa kan perlu katil king size tu, mama mia saja dah separuh katil..mana nak campak 3 branak lagi?ehehe

5 comments:

BabyIntan said...

Tahniah dear...baby boy tu! Sepasang dah ye ;)

I'm so happy for u...

..:: k i n a k O y u @ m a m a ' a D a m ' ::.. said...

kina doakan akk dpt ler bb Boy.

aminnn...

Diyana said...

intan:tenkiu..:)

kina:aminnnn...

Mrs Hardlena said...

eeee..ni yg panas ati ni semua dh ade baby sepasang plak tu. aaaaa.. syok la damia nnt ada adeq ye hehehe.

Diyana said...

halen:fuh..fuh..fuang2x.nah..amik aura ipar2 utk alin.insya allah tu,tak lama nnti nasya pun dapat geng.:D