LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

Thursday, April 7, 2011

Jom parking duit di Bank Rakyat

penatle plak beratur semalam semata2 nak amik borang keahlian Bank Rakyat.macam goreng pisang panas..kecewa kekawan cikgu yang pesan soh minta borang nak tambah syer sebabnya pegawai bank tak kasik. sapa yg mai aje,dapat borang.tak leh pesan2..^^

walaupun saya memang ada akaun simpanan dengan BR..tapi derang tak penah offer plak jadi ahli derang. selalu membara je dok dengar ahli BR dapat dividen berbelas2 percent. interest skim loan utk ahli die pun,kurang dr yang bukan ahli.

dah lama rasanye BR tak buka untuk keahlian baru. Ini pun,derang tak announce pun..main pas pas bagitau aje eh. dah aku citer kat sini..semua orang tahu.haha.

untuk yang belum tahu, minimum syer yang boleh dibeli adalah 500 unit yakni RM500 [RM 1per unit saham].
dan kalau korang rajin ikut la perkembangan BR ni, dividen derang antara yang agak tinggi jugala 2-3 tahun kebelakangan ni berbanding dgn Tabung Haji ataupun ASB.cop!!cop!!ada lagi skrg kompeni insurans yang offer contribution skali dgn investment. dan antara yang tinggi adalah produk dari Pru BSN. memang dividennye saing2 BR. moh..ikut teman jugok..teman memang pengguna setia Pru BSN ;).

cuma..yang saya tak berapa nak pasti,adalah tentang kelayakan untuk menjadi ahli. adakah terbuka pada semua ataupun limited pada Pegawai Kerajaan ataupun Bumiputera. tapi yang pastinya, saya memang tak nampakla orang dari kaum Cina beratur. kebiasaanya ,bila bab2 pelaburan dividen tinggi2 camni..kaum Cina antara yang paling ramaiiii dalam barisan.bila derang takde..rasa cam pelik pulak..^^

eden takmo cakap banyak, jom korang..kita parking barang seketul dua di Bank Rakyat! ^^

Eden pun tak berapa nak banyak seketul duanya..tadi gi TH,korek sikit..nak gi parking kat BR plak..ahaks.

berkaitan dengan halal ke tidak duit yang kita laburkan pada syarikat yang kita pilih..paling pentingnya, semak dahulu prospektus dan sistem pengurusan kewangan yang derang aplikasikan. pastikan anda yakin ia halalan n toyyiban eh..sekarang ni dah banyak pun bank atau syarikat insurans yang telah asingkan sistem kewangan konventional dan juga sistem pengurusan kewangan Islam :)

saya sudah terasa makin berusia plak sekarang, nafsu untuk suka2 hati habiskan duit sudah tamat.paling utama,mungkin sebab anak dah nak makin ramai...asik pikir simpan duit untuk bebudak ni aje..masa depan tak bulih diramal ;)

13 comments:

atulhani said...

aku tak pk sangat.. slama ni park kat ASB jerk..

Diyana said...

atulhani:aku lame dh tkde share kat asb,lps sembang dgn peg bank islam 2-3 thn lps..hmm..aa..aku pun tk brapa nak yakin ttg ke mana Asb laburkn duit derang .tataula kan klu peg bank tu muhung aku..waallahualam.

..:: WiRdA ::.. said...

kalau pegi esok ada lg ke? ape nama pelaburan ni ek? kang terpinga2 pulak aku nk tanya..haha

Diyana said...

wirda:ko minta borang nak jadi ahli Bank Rakyat.kalau kat pak guard habis,ko minta kat pegawai kat kaunter.kalau kat sini ni..derang sembunyi..hihi.sebab orang serbu weh...ahaha

Diyana said...

wirda:belah2 kl aku tatau le plak..aku ni baru esok nak gi submit borang,tk tau lg berjaya ke idak permohonan.hmm.

kew_chop said...

bestnya dok mesia leh wat simpanan n pelaburan byk2, info pun senang dapat. setakat ni saya ada tabung etiqa, TH n asb jek untuk anak2 kat mesia. yg lain2 tak sempat nak amek tahu, huhu.. ada pelaburan lain yg syiok tulis la kak diyana, leh saya timba pengetahuan (^o^)

yanadzul said...

kami laki bini dah selamat park dah.. kemarin ada officer bk ryt call en suami.. kelam kabut suruh isi borang tambahan..

div dia byk lg dr asb noo 15% tuu..

transformed housewife said...

mcm menarik. hmmmm. (HB)

Halen said...

owhhh.. apa ni? investment saham bank rakyat ke? kenapa diorg x bgtau pun haihhh. nk kena pi serbu la jwbnya ni. tp nnt nk ckp apa kt peg bank tu?

Diyana said...

yanadzul:hmm..mmg tinggi gile.klu ade yg syer situ 10 k,mahu dkt 2 k dividen...gila ahh. diyana dok dengaq lama dah..dok tanya bank rakyat,tp depa tak bukak keahlian baru.ni dah tahun ni,depa nak niagakan kat sektor baru kot,tu yg buka utk ahli baru lg tu..;).peluang keemasan!!

halen:bagitau nak jadi ahli baru Bank rakyat.nanti derang kasik borang keahlian.min syer rm500.mmg derang tk bgtau sgt org pun..sendiri2 aje tahu dr mulut ke mulut..;)

..:: WiRdA ::.. said...

jadi ahli tu maknanye ape? buka buku akaun bank depa? kalau buka buku, aku mmg dah ada account kat situ..

..:: WiRdA ::.. said...

ohh ok ok, aku dah call sini, ade lg..yey!

Diyana said...

wirda:eh.cepat!limit je masanye.aku pn baru selesai.punyela ramai org.huhu.tp utk syer tambahan,kene tggu kelulusan plak..lambat lg.