LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

Monday, April 11, 2011

Naik bas usung batu nisan

ni bukan nak cerita seremm ke hape. citer kelakar actually.

kire macam kelakar seram pun ,ok jugak. huhu

kisah ni lama dah jadi..rasanya masa saya anak dara lagi.belum kawin gitu

Adala satu hari tu,mak saya ajak saya balik kampung halaman mak,di Temerloh.

mak kata,lama tak balik ziarah kubur tok.

Abah masa tu, sibuk dgn kerja ..susah nak cuti.

Kebetulanla kot,cuma saya cuti semester rasanya masa tu. Jadiknya, sayalah yang nak kena ikut mak balik naik bas.

2-3 hari sebelum balik tu, abah bawa balik la 2 bungkusan yang agak panjang dan nampak berat dari pandangan kasar. Saya tak terfikir pun nak tanya abah apa mende yang abah bawa balik tu..lupa macam tu aje lepas tu.

Dan tiba hari nak naik bas ke Temerloh, saya tengok sekali lagi abah usung 2 bungkusan tu. Abah susah2 aje masukkan dalam tempat simpan barang bas tu.

Ok.fine.nampaknya, memang tu barang yang mak nak bawa balik ke Pahang..pastu saya tanyale abah dan mak' ape mende tu?'

Mak dan abah jawab serentak,' batu nisan tok'.

Loh! huhu..terkejut saya. dah tiba2 trus rasa bulu roma mencacak.

Saya nampak dah, driver bas dok jeling2 masa abah masukkan batu2 nisan tu bawah bas. tapi driver bas tu pun, tak tanya apa la..dia pun nampaknya mcm berfikir2 aje dok teka apa dalam bungkusan tu.

Sepanjang perjalanan,7 jam ke Temerloh tu..saya tak lena tidur..asik2 nampak macam nampak hantu kat tingkap.Gila psiko.keh keh

Yang mak saya,sampai ke suttt lena je tidur..saya je ntah apa2..

Sebaik sampai simpang bas Temerloh, masa tu jam 3 pagi rasanya..mak minta saya bagitau driver bas tu yang kiterang nak turun kat simpang je..sebba pakcik nak datang amik kat situ.

Driver bas pun berhenti. Dan masa nak turunkan batu2 nisan tu, kiterang mintakla tolong pakcik driver tu.

Rasanya pakcik tu pun, bila dah angkat bungkusan tu..dia pun tak tahan sangat dah nak tanya. Dia tanyala juga kiterang,apa die dalam bungkusan tu?

Saya pandang mak,mak pandang saya..pastu dalam tersenyum2 sipu malu..saya dengan mak jawab serentak..

'batu nisan.'

Korang tahu dak, pakcik tu tak cakap banyak. sebaik dia ,selesai tolong angkat bungkusan tu ke tepi jalan..trus dia naik bas.pastu tak kalih2 dah tengok kiterang....haha

sepanjang dalam keter pakcik saya, mak asyik gelakkan saya dan pakcik bas tu.

Mak cakap..'tu mak malaih habaq awai2...satgi hang takut.tengok..pakcik tu pun,ingat kita puntianak ke hapa tumpang naik bas dia...'

huhu

Jauh kan batu nisan tu punya perjalanan

Hmm.mak saya  memang berniat nak tempah batu nisan khas dari Jitra ni untuk kubur tok kat temerloh tu. kebetulan plak, bawa naik bas plak kan..

mane tak seram dibuatnya...^^



8 comments:

kinna said...

terhenjut2 bahu saya gelak cerita ni..kalau saya jd drebar bas tu pun, konfem la takut..mujo mak awak tak mintak benti kat kubo..kahkah..kalo tak, pengsan dreba tu..kih2 (gelak tak abes lagi..)

atulhani said...

keh3.. kalo aku jadi drebar tu pun, tak berani kata apa dah.. cabut terus tinggalkan korang keh3...

Bionic women said...

penakut ghupenya pakcik debar tu..hehehe..
mesti dia pikir bukan2 tu, dah lah kul 3 pagi kan...kalau buatnya diyana or mak kata, kalau nak tengok buka ler..hehe..pas bukak mesti dia ciput lari naik bas..hahaha

transformed housewife said...

knur boleh bygkan muka driver bas tu mesti pucat. nasib baik DIyana & mak Diyana mengilai2 cakap "Ini batu nisan kami!".hehehehe

lily lotus said...

erksss..kompem drebar bas syak korang kuntilanak..hihihi

saya_arief said...

huhu.seram gak tu kak.
:D

mila.ibunajihah said...

haha..sy da agak pakcik tu mesti takut kat korang..bwk batu nesan tuu

Halen said...

hahaha.. mesti pakcik tu terpikir hantu naik bas ngan anak dia bw batu nisan. tp rupa2nya ada jgk org psiko dgn batu nisan smp x ble tido hehe.. :p