LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

Wednesday, August 24, 2011

Tahajjud Cinta hina Islam ?




saya pelik kenapa banyak suara yang mengutuk cereka Tahajjud Cinta yang disiarkan setiap malam hari Jumaat tu. siap ada page bantahan kat fb..;). Orang Melayu cepat melatah,tu je saya leh cakap. sikit2 nak bantah,sikit2 nak bantah..aduhla.  

ada yang cakap,Erma Fatima hina Islam?

adey. orang yang cakap macam tu..tak paham habis le tu.

antara watak yang ramai dok condemn,of course ranking teratas adalah

Ustaz Shauki [eman manan].

guru agama yang menyelia Pondok Al Taqwa.

tapi digambarkan sebagai seorang yang berselindung di sebalik agama untut tuntutan nafsu.

hina Islam tang mana saya tatau..

saya cuma nak ucap syabas pada Erma Fatima sebab berani untuk membuka pandangan umum tentang realiti yang masyarakat Islam hadapi sekarang.

memang ramai pun 'Ustaz Shauki' ni dalam masyarakat kita..
dan ramai je macam Emy[Tiz Zakyah] kakak Citra yang kena dera dengan suami yang kaki botol[Heryanto]
tapi tak lupa juga, masih ramai yang macam Citra[Fazura], Seri[Fauziah Ghous] dan Soleh [Remy Ishak] yang ikhlas dan berada dalam landasan muslim muslimah sejati..;)


memang ada semua tu dalam masyarakat kita.


yang ramai-ramai bantah awal-awal episod tu, mungkin juga disebabkan watak Seri bercinta masa tengah study di Jordan tu kan? ada yang cakap,dia menggambarkan imej tak baik pada muslimah.




cuma sekarang ni, jadi macam agak taboo bila kaitkan orang yang berjubah,berserban dengan perkara2 negatif.

orang macam Ustaz Shauki ni memang ilmu agama mungkin penuh di dada, tapi dia bukan maksum.......

nak-nak lagi dengan cabaran nafsu , sesiapa pun boleh tewas.baik yang berhijab, berkopiah mahupun bertutup litup.

pegang yang tu cukup.

syabas juga pada Eman Manan...pergh gila meluat tengok dia,lirikan mata dia setiap kali pandang wanita. ada bini 4 pun ,tapi tak cukup. paling menci sebab hari2 panggil bini no 4 saja, bini2 lain terkulat2 tunggu giliran...hehe.baru je cerai bini no 2, pastu nak kebas marka anak sendiri. pergh.saya sudah emo...hahaha.

ni sampai ada yang berdebat2 pasal pelakon-pelakon Tahajjud Cinta ni,munafik la apa la sebab dok guna ayat2 Al Quran, Hadith..mind ur words ok..tak baik oo main tuduh2 orang munafik...huhu.

Tahajjud Cinta ,cereka Melayu yang cerdik. rugi sape tak tengok.

 tapi satu ajela,tengok dengan mata hati..;)

10 comments:

Dalin said...

wow!! totally agreed.. org melayu mmg kuat melatah.. cerita tahujud cinta mewayangkan realiti yg jadi dalam kehidupan kita.. adakah mereka bantah kerana malu..? ye la.. dgn mmg realiti.. mempergunakan agama..utk menutup diri.. tp kak diyana dah said enough.. sokong kak..

atulhani said...

padan pun hari tu hang tanya aku tengok dak cite ni? hehe.. kalau aku tengok, nanti aku sama-sama emo cam hang.. nampak emo benar dah ni.. emo org mengandung ni lain macam..

Lin said...

diorg ni baru tgh separuh cerita dh kondem itu ini..apa yg dipapar dlm drama tu realiti dlm kehidupan kita.kenapa nk melatah..

kinna said...

tak leh komen sbb tak tengok..tgk drama moreh dlm oasis pon sakit hati..ade ke tunjuk tok imam berdating..agak tak seswai la..

Liz Rohaizat said...

mmg ramai melatah! tapi tahajjud cinta tu mmg wujud dalam masyarakat kita. cuma orang buat-buat tak nampak atau org lebih sibuk melatah tentang hal lain.

mungkin mereka tidak suka tgk watak seorang ustaz yang diangkat menjadi seorang yang tidak adil dalam diam. ustaz tidak perfect la. tolonglah jangan terlalu memandang tinggi pada semua ustaz sebab ada je ustaz yang tersasar dari ajaran Islam. saya sendiri pernah jumpa kat sekolah dulu.

anyway, emam manan mmg pelakon terbaik. malah, dia sendiri mmg memilih watak. dia hanya akan melakonkan watak yang boleh meninggalkan kesan di hati penonton. FYI, erma fatima terpaksa memujuk eman manan berbulan-bulan semata-mata nak dia lakonkan watak tu tapi eman manan menolak. hinggalah erma sendiri melibatkan eman manan dalam olahan watak ustaz tu, barulah akhirnya eman manan berpuas hati.

still remember apa yg seri cakap, "redha bukan terletak pada tangan ustaz tapi redha tu datang dari Allah". ramai yg tak sedar dalam hal ni.

littlehumblelynn said...

dah 2x episode missed out..

mmg menarik citer tuh..

bab org melayu kuat melatah..mmg LIKE habis2 ..

kalo bab2 ni cepat aje melatah..bab2 lain xde lak..:(

..:: WiRdA ::.. said...

mmg melayu cepat melatah dgn drama2 melayu. nak plak yg islamik2 mcm ni. habis tu kalo citer tunjuk melayu mabuk2..sosial2.. takde plak nk kutuk. Itu lagi lah memalukan agama. haihhh tak paham btoi. haha

n a n i said...

tak sempat tgk lagi dialog citra psl hadis yg hg bgtau aritu...lps rayale insya-allah...

izra sofia said...

tp mmg geram ngan ustaz shauki 2...kdg2 rasa nak baling je tb 2..hihihi

mzhany said...

stuju mmg ada watak2 itu dlm realiti kita nih kan...