LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

Tuesday, July 28, 2009

Boleh ke tak boleh?

Awal2 saya tau saya peknen kali kedua ritu, saya agak cuak.

1st thing yg saya rasa...' Mati aku kena marah dgn misi..'. hehe.

Mane saya tak cuak..ada beberapa sebab naper saya perlu cuak bile peknen lg ni..antara sebabnya:

1. Damia lahir dulu melalui 'tingkap'


2. Damia baru 9 bln . and anak dalam perut ni dah masuk 3 bln .[means saya peknen semula masa Damia baru aja 6 bulan.huh


3. Ramai yg nasihatkan saya, supaya berjaga2 ..jangan preknen 2 tahun ni sbb takut luka masa c sec dulu tak baik lagi. Ni la paling cuak yang saya rasa..'boleh terbarai le perut aku nanti,klu branak..'


Saya n En suami bukan tak berjaga2 , tapi semuanya ketentuan n rezeki dr Allah..saya terima dengan tangan yang terbuka..;). Lagipun, mengenangkan mak cik saya yg kawin dah nak masuk 10 tahun, tp tak juga ngandung2 lagi..saya bersyukur dikurniakan zuriat dengan cepat...Apa yang nak dimalukan [eden malu juga sebenarnye awal2 dulu...].

Lepas saya tau aje preknen lg, en suami bawa saya pegi check up pakar. Satu kat specialist Jitra, satu lg kat maternity specialist kat Kulim. Saya tak tau le ,if doktor2 tu doktor swasta so, dieorg pun bermanis mulut ngan saya and tak marah2 pun. Jawapan keduanya sama aje..'awak safe utk bersalin nanti,jangan takut. Boleh cuba bersalin normal nnti if tak de komplikasi n masalah dgn bukaan serviks.' . If ok? hmm, inilah kot yang slaloo kengkawan ingatkan tu..

Dah dkt 1 bln, baru la saya pegi klinik desa buat kad merah..Ni semua gara2 cuak takut kena marah ngan nurse . Saya dah get ready nak kena marah ngan nurse dah ni memandangkan ramai kawan2 cerita yang ada yg kena marah2 dgn nurse sebab preknen cepat walaupun pernah ade history c sec.

Hmm, fuh...nurse yg wat check up tu rileks ja pun mcm doktor2 ritu jugak..cuma ada dia nasihatkan yang ketiga nanti..cuba jarakkan sikit.


So di sini, saya nak nasihatkan.. kalau boleh tu, cuba la jarakkan pada ibu2 yang mengalami masalah bersalin macam saya dulu. Memang ada risiko yang perlu ditempuhi kiranya mengandung dalam masa terdekat lepas operate. Jangan tiru macam saya.heh

Klu agak2 tak berani, disebabkan masih lagi rasa sakit di tempat peranakan or tempat luka operate, of coursela JANGAN cuba.

Hmm, ada kekawan yang tanya [ ehehe,salah sorang ,kak eina .Ni donat nak reply skali dlm ni..],


Saya tak sakit ke tempat operate aritu? - Hmm,so far ALhamdullilah, seingat saya..saya rasa sakit kat tempat operate tu 2-3 mnggu pas operate itu je..lepas tu, sampai skang...Alhamdullilah, i'm fine.[maybe sebab saya ni jenis yang berbadan besar..so byk tempat2 simpanan lemak..so rasa sakit tu kurang berbanding kekawan yg kurus n solid molid badannye]. Jadi korang..tambah2 la lemak2 iteww...hihihi.


Tak takut ke? - Takut tu..ntah,saya memang jenis malas nak beratkan kepala fikir risiko ke, punca ke,penyebab ke..jadiknye rasa takut tu memang tak fikir pun..hehe. Apa yang penting, saya jaga kandungan ni dengan baik..yang dah jadi, tetap akan berlalu..hehe. cewah.

Larat ke nak jaga anak-anak yang rapat2 nanti?- Ini soalan cepu mas ni. Insya Allah, saya mampu rasanya nak handle anak2 kecil saya nanti dengan bantuan En suami. Uhuhu, eden ni anak sulung yang sudah punya pengalaman mengasuh 4 orang adik rapat2 je beza umurnya..saya dengan adik bawah saya pun 1 thn lebih aja jarak..Huhu, teringat lagi saya masa saya Darjah 2 dulu, balik sekolah..trus kena tolong mak basuh kain, and bancuh susu najah n nisah..and klu mak tak nampak..saya bancuhkan susu untuk saya sekali...hehe. Kalau kecik2 dulu, protes la juga sebab rasa macam mak 'dera' saya..tp bila dah besar ni,barula tahu ...ada juga faedahnya mak ajar saya berdikari macam tu...saya takdele merap sangat dengan En suami...selagi terdaya, saya akan uruskan segala hal without susahkan en suami.

Hmm, haa..en suami, anda perlu berbangga punya isteri yang independent ,ok? Ntahle macamana reaksi en suami , kalau saya memang jenis merap memanjang ngan dia..mahu dia hangin satu badan. Sbbnya kekadang tu kalau morning sickness saya datang...boleh dia kata ,saya saja ngada2..mentang2 bini dia ni, jarang morning sickness. hins, debik juga kang en suami sorang tu..

Slaloo entry dalam blog memang kene letak ke picture berkaitan? Saya rasa mcm takde gambar yang berkaitan je dengan entry kali ni..so saya letak gambar my family..Inilah keluarga kesayangan saya..muah3x, ilebiu.

Yang angkat tangan ala2 konon baru budak 17 tahun itu, En suami. Huh, perasan la tu..ingat dia budak2 lagi kalau pakai t shirt cenggitu.

Eh, yang sebelah En suami itu, mak saya ok. Bukan saya..uhuhu. Selalu orang tersalah ingat saya mak saya..


Saya yang duduk sebelah adik ipar baru saya tu,tengah pegang Damia.

Yang lain2 itu, adik-adik intan payung buah hati kepayang saya [ceh,. uweekk..hehe]



Apapun, korang semua..janganla lupa doa2 kanlah semoga saya berjaya mengharungi pengalaman menjadi mak boyot ini lagi ,ada kira2 lg 6 bulan lagi ni...semoga berjalan lancar hendakNya...aminnnn....

3 comments:

Mrs Hardlena said...

uishh rupanya dh berwajah baru umah ana yer hehe. psl preggy tu x yah pk la boleh ke tidak yg penting itu rezki. jeles ni semua biras2ku dah ader isi alin je xde rezki lagi. tunggu thn depan br syok skit sorang2 hehe..

alin doakan ana selamat segala2nya and dapat bby boy plak kali ni.

d i d a said...

kak ipar aku pun agak rapat 1st and 2nd..first ikut tingkap then yg 2nd ikut pintu..hehe
pape pun hrp hg everything ok je..

Ibu Ayra said...

salam diyana, dok cari gak blog diyana...jumpa blog liyana jer... jom jenguk blog kak ros... kenal kan?

congrats for your 2nd pregnancy...