LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

Saturday, April 3, 2010

Sila pandang ke timur. Bukan timbang guna dacing mahupun bukan tengok roket atau bulan kat atas.

AMARAN: Ini bukan medan politik longkang. ini cuma entry luahan seorang rakyat yang banyak memerhati..memerhati dan memerhati suasana..

Kiranya, dikuatkuasakan undang2 jalanraya setegas macam saya senaraikan di bawah, saya nak tanya korang..korang sanggup ikut ke tak?

1. Untuk perbaharui lesen memandu setiap tahun anda dikehendaki mendengar ceramah jalanraya terlebih dahulu sekurang2nya 30 minit.
2. Kiranya anda didapati memandu laju melebihi had yang dibenarkan, anda akan disaman sekurang2nya RM 4000. Tapi,jumlah saman boleh dikurangkan sekiranya anda menghadiri sesi ceramah di jabatan polis trafik.
3. Anda dikehendaki mengangkut sendiri sampah ke tempat pelupusan dan dikehendaki membayar untuk membuang sampah terbabit,rm 100 untuk setiap 100kg.

Kalaulah undang2 sebegini dikuatkuasakan di Malaysia, mau mencarut orang2 ABI..^^..tak kurang jg orang dacing dan juga orang bulan. Itu kalau nak kira jangkaan reaksi dari suasana politik Malaysia sekarang la..ataupun akan ada yang berbunyi..'saya takut lor,nanti polis tembak sesuka hati mereka..'

Kalau orang awam plak.. jenuh la Karam Singh Walia nak layan orang awam buat Aduan Rakyat claim kata gomen zionis.

Tak pun, berduyun2 rombongan buat laporan polis, hantar sms maki hamun kat pak2 polisi. Dan ada juga yang akan mengadu kat press luar..;)

Inilah imej rakyat Malaysia yang saya cintai sekarang . Cepat melatah. Tak sempat nak laksanakan apa pun, dah terpekik terlolong..

Korang tau, undang2 kat atas tu..undang2 negara ‘zionis’ mana?

Japang ,hokeh..Japang....


Saya masih terfikir2 bilalah agaknya mentaliti orang Malaysia akan maju sikit,selagi tidak berubah..selagi itulah Malaysia akan sentiasa ketinggalan..

Jadi,pandang2la ke timur..


Sudah2 lah bergaduh sesama sendiri, muak dah tengok.

Tiba masanya,perlu mengorak langkah

2 comments:

temp. housewife said...

bagus betul Diyana cakap mcm tu. mmg muak tengok ahli2 politik kita tak kiralah dr parti mana pun, kebanyakannya (bukan semua sbb ada yg bagus) nak kenyang perut sendiri tapu hal ehwal rakyat bukan betul2 dijaga pun.

Diyana Zulkifli said...

temp.housewife:saya sgaja amik contoh orang jepun..sbbnya org jepun tak beragama tapi cuba tengok bagaimana mereka memajukan diri.kita,orang Islam yg sememangnya sentiasa digalakkan bersatupadu,memajukan diri dan hormat menghormati..setakat mana kesungguhan kita?huhuhu..bukan tgk islam kat malaysia je,tengok pada keseluruhan masyarakat islam satu dunia..kita ramai.tapi tahap mentaliti orang Islam?? maka,tak perlu hairan mengapa org jepun , dan paling ketara yahudi[yg asalnya tak punya tanah sendiri pun] mampu menjajah dunia...

*orang islam..sesama sendiri bertelagah.bukan nak sama2 cari penyelesaian,asyik ko tuduh aku,aku tuduh ko..sampai bila nak selesai? lebih spesifik kat malaysia ni-melayu islam.