LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

Friday, May 14, 2010

Pesanan mak saya kepada menantu2nya

Mia ali jalan2 shopping dengan mama hari ini tinggal papa yang kene keje..hehe. Ok,saya sukses bawa anak jalan2 tanpa en suami. tapi fail jugakla,sesat merata.keh keh. apapun,nasib ada bawa adik saya tolong pedo budak dua orang ni masa saya tengah driving.tanpa en suami,JJ yang setengah jam telah jadik 3 jam jauhnya..kejap2 bhenti,kejap2 bhenti sebab ali nak nenen.mia plak ngamuk..hmm.jalan2 cari pasal namanye ni.
Mia nak ajak ali naik keter die


last last,pankek tu masuk mulut mama la jugak


ops,papa.mama dah abiskan suma.ahad papa plak cuti, papa bawa mia plak..lol

Sebelum saya kawin, mak saya ada berpesan pada suami saya. Tak kira apa jadi, mak tak nak anaknya [saya la tu] berhenti kerja.

Bila adik perempuan kedua saya pulak kawin, pesanan yang sama juga mak bagitau adik ipar saya.

Dan bila adik yang ketiga nak kawin hujung tahun ni, pesanan itu jugalah yang saya
dengar mak saya suarakan pada bakal suami adik saya.

Itu pada menantu2. dan pada kami anak2 perempuannya, lagila tegas nada pesanan dari mulut mak.uhuk uhuk.

Baik ,mak.

Ok,sekarang saya dah faham kenapa mak saya pesan camtu.
kamus bahasa kedah
**********************
pedo=kepung / kawal dalam satu kawasan

5 comments:

atulhani said...

hmm pesanan yang bagus sebenarnya.. sbb in the future kita tak tahu jadi apa.. mcm parents aku pun tak bagi kakak berenti kerja sebenarnya.. same goes to me.. wei.. comey ar mia.. windu kat dia..

Diyana said...

atul: mak aku kata,tak mo keja boleh tapi kena blajaq menjahit dgn dia.kiranya dia tk bg jd surirmh tkda income lgsg.tp skrg ramai yg dok rumah pun ada biz online.bgs sgt tu.at least,kita ada pndpdtn utk sesekali berfoya2 dgn anak2 di smpg bantu suami.keh keh.

BIONIC WOMEN said...

diyana..dulu mak pernah jugak pesan gitu..blajar lah, kerjalah demi masa depan..tapi gatal2 lak nak jd surirumah kan? pastu mulalah boring sebab dah bese kerja..huhu..
skang terasa jugak kesesakan poket ini, bila semua mengharap en.suami..tambah2 bila mak mertua duk skali skang. Kita plak nampak kecik, cara dia pandang kita macam kita perabis duit anak dia jer..huhu..bila duit simpanan sendiri dah tahap kerak jer..nak bekerja tu meronta2..hwaaaaa....
pada mak mertuaku...tgoklah aku sambung blaja sampai PHD..tengok ler gj saper lag besar..huhu
pada semua yg baru kawin..kalu boleh elaklah bawak mak mertua duk skali, bina hidup sendiri dulu..saya dah rasa
Diyana..sori..komen dah jd tempat luah pasaan plak..huhuhu...sedih a citer bab berfoya2 ngan anak tu..

Diyana said...

bionic women:hmm,huhu.mnta maaf eily klu entry ni mnganggu emosi eily.diyana pn kkdg bila cuti skolah tu,rs mcm sronok jg jd surirmh spenuh masa.tp bile pk2 dgn gaya hidup zmn skrg ni yg sumanya perlukan duit,jd angan2 tu simpan dlm poket tu je le except my husband dah jadik big bos tak pun menang jutawan power root ka.huhu

hatikumikro said...

mak saya xde nasihat mcm tu kt sy, tp sy yg fikir utk diri sndiri, sbb saya rse semua perempuan kena belajar berdikari,belajar cr duit sndiri,kumpul aset sendiri n sgala mcm ler belajar buat sndiri, sbb kita xtau mse depan kita nanti mcm mnekan? Buatnya laki buat hal?sakit? or tiba2 jatuh bangkrup? haa...kan kita dah de prsiapan sndiri..