LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

Monday, July 19, 2010

2 perkara yang saya suka tentang Kelantan

Jumaat lepas, saya dan anak2 Mia dan Ali dengan rasa tak bersalah tinggalkan papa sorang2 kat Kulim. kami 3 branak,ikut Tok dad ngan Tok Mi gi Kelantan. ^^
Perjalanan di tengah hari terik tapi itu tidak mengugat Ali untuk tidur tanpa rasa terganggu.sepanjang perjalanan,Ali tidur aje..haish.legala jugak rasa.



Kiterang tidur di rumah Pak Njang Bri,adik abah saya di Pasir Mas. Pak Njang sangat suka memasak.blum sempat letak punggung,dah terhidang nasi marveles neh..sangat sedap ok. kolestrol 0 kata Paknjang disbbkan penggunaan virgin olive oil.tapi kalau dah melantak sampai brpinggan2,mungkin dah jadik kolestrol 100.hehe




ikut putaran jam-acar spain[ahaha], sup cendawan yg berkrim dan nasi mandi plus ayam kukus..series sangat sedap.



aksi saya menggeget ayam tak buli disiarkan.gambar ameng ja bulih..lol


paling utama yang saya suka tentang kelantan of cos lah pasal makanan makanan yang sangat menggugat nafsu makan si pemakan seperti saya.diet ke laut.diulang: diet ke laut. kalah masa mengidam dulu. 3 hari di Kelantan, saya dah mengadap nasi kerabu, nasi berlauk ,akok, nasi dagang, sambal siam, ayam percik putih dalam kitaran semula sebanyak 2 kali.last2 masa nak balik, asyik berhenti pegi toilet.haa..amik nkau!nafsu kerbau btul ,makan tak ingat anak2 dah..ahak.


keduanya tentang orang cina yang fasih cakap dialek Kelantan. weh, sampai sekarang saya akan terpegun bila tengok orang cina pandai kechek kelate. ..sangat comellah!!^^.susah nak cari kat tempat lain.


Ini adalah breakfast kiterang untuk hari kedua.pagi2 dah mengadap nasi kerabu dengan daging bakar yang masih berjus ini..aduhhla..tapi slack,solok lada takda plak.kempunannnn...huhu



Sebaik selesai breakfast, kami bertolak ke Pasar Khadijah. tujuan utama adalah untuk membeli belah. Saya shopping 10 minit ja sebab tak larat nak dukung budak berdua ini. capai mana yang sempat aje. lepas tu kiterang teruskan perjalanan ke jalan Pengkalan Chepa untuk berjumpa sahabat lama, Cik Ayu Ayam.
Sampai2 je, saya nganga ajela sambil telan air liur bila tengok rumah famili cik Ayu. rumah dia sangat besar. Mia siap sesat dalam rumah.bilik sangat banyak.8 bilik kalau tak salah.bilik air.4 ke 5 ntah. macam rumah dalam game Sims aje rasanye..hehe.



ayu,besor sungguh rumah mu deh.nak jugak 1 bilik boleh?uhuhu.



Mia Ali dan aunty Ayu.

Mia yang sangat getek ngan cik ayunya.


Terima kasihla ayu & famili.esp ayu yg sanggup tukar jadual on call demi kiterang...^^

Sempat pose di pantai cinta beraNi.dak.dak.pantai cahaya bulan.


Inilah Pak Njang n Mak Njang saya. Pesal ntah saya pose camtu.tarik nafas tu gamaknya nak kasik perut kempis sikit.

weh,penat menunggu paksu Komeng. terkehel dah tangan rasanya ngusung budak berdua ni..huhu



Tok Mi yang keletihan. Mia yang dipakaikan baju bola sebab habis jeansnye kena air kencing. Dan ali yang tak habis2 gigit jari kaki sendiri. Weh,nak adik dah ke ALi?


Good luck my bro! Jadiklah nurse yang disegani. jangan asik ngorat awek cun2 jek..setia pd yg satu dan study rerajin.

Btui. saya tak tipu. adik lelaki saya ini baru je mendaftarkan diri sebagai pelajar jurusan diploma kejururawatan di pengkalan chepa..pekerjaan yang comel bagi seorang lelaki,saya rasa.hehe

10 comments:

Nur Sakinah Ahmad said...

slm..ada lg satu nasik yg donat tak cuba..nasik tumpe (tumpang) uih..sedap oo..
(saya bc entry ni smbl gelak2 sbb bab makan tak hengat)

saya_arief said...

ni ore kelate mari..
huhu.

Mrs Hardlena said...

wahhhh nampak sedap la nasi yg ada ayam mencurah2 di atas tu. raya nnt ble la ana msk haha..

ishkkkk tetiba geram plk tgk 2 beradik ni mcm nk cubit2 je pipi tu hehe.

to ameng slmt menjadi nurse spt mak sayer haha.. xpe keje rajin2 nnt ble jd matron.. :)

ch@ said...

huhu sy org Johor, tapiii sy sukaaa nasi kerabu. hehehe, akaaak rumah itu sungguh besar sekali. Gebu btl dakAli tuuu, larat akak dukung eh :D

atulhani said...

teringat masa zaman sekolah, masa gi rombongan ke kelantan... memang ada pergi rumah cik ayu tu.. masa tu pun umah dia besar giler.. hehehe

nani said...

no wonder hg ckp "big belly"..aku dpt imagine dah skrg nape..

nani said...

no wonder hg ckp "big belly"..aku dpt imagine dah skrg nape..

BIONIC WOMEN said...

diyana...entry ini membuatkan perasaan rindu utk pulang kekampung membuak2 (kampung husband ler)..saya pun dah jatuh hati kat kelantan tau..ase nak blik kelantan sokmo..hehe
rumah2 kat kelantan memang besor2 kan? so saper kae org klantan miskin2 tuh?hehe
makanan kat kelantan sgt mebeles tu blum ag pi pasar ramadhan nyer..akan jumpa kuih2 yg hanya ad pada bulan pose..ase nak balik kelantan sesangat ler...
packing back ler, weekend ajak hubby balik..huhu

Diyana said...

kinna:eh.eh.ek?tak penah dgr nasi tumpe tu.nanti gi lg,bley try

;)

saya_arief:oghe mano?pengkale chepo ko?:D

halen:ahaha.nanti ana minta recipe kat pak njang.heh

Diyana said...

cha@:kenala dukung.takda sapa nak tolon dukung budak debob tu..hehe

atulhani:haa,itula.lg besar rumah ayu yg baru neh

nani:hihi.big belly buncit ok,bukan ngandung..haha

bionic women:haa..cpt2.gi packing balik kelate