LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

Thursday, October 7, 2010

Kutu haram?

Terkejut jugak tengok berita last week,pasal suami isteri yang kene tangkap sebab jalankan skim kutu.erk?terkejut weh.sebabnya saya kaki kutu..har har.adale 2 group saya yang join tahun ni..blum kira kutu pinggan,kutu mangkuk corelle lagi tu..heh

Baca punya baca.haa..patutlah ade yang mendengki dengan laki bini tu..bukan sikit2 depa dok collect duit orang,sampai untung 30 juta haa.manyak btul.isk.isk. Dan depa cuma disaman sbb jalankan bisnes secara  haram,bukannye sebab kes menipu orang ke hape.

Tapi,korang perasan tak?sekali tu ja kan berita pasal depa dua?pastu dah takde kan berita susulan?selalunya bila dah sekali keluar berita..pastu berturut2 lah cerita yang lebih kurang akan menyusul. macam cerita budak tercekik susu tuh..dah sekali keluar, pastu hari2 cerita pasal budak cekik susu...takut tau.huh.

sebab ape dah takde cerita susulan..?

saya rasa,saya tau sebab ape...:p

sebab, ramai yang terlibat sebenarnya..ingat orang2 kebiasaan cam kite je ke main kutu.Mak mak datin pun, ramai..hehe dan yang sebetulnya, setakat main kutu kecil-kecilan neh...tak kose pihak berkuasa nak amik port. ntah2,ada juga pak2 polisi yang dok jon jugak tau main2 kutu2 neh.

Cuma, problemnya..bila sebut pasal kutu neh..risiko utama adalah takut ada yang seleweng duit.Masa turn dia dapat duit kutu tu, okla.lepas tu,terus senyap..buat2 tatau. takmo dah bayar. Haa.macam tu la..yang bahayanye tuh..huhu

Dulu,kecik2..saya main kutu.kutip sorang 50sen.adalah geng dalam 10 orang.pastu,Hari Khamis,kena serah pada orang yang terima minggu tuh. Syok ja rasa..jadiknya Jumaat tuh,rasa macam orang kaya sebab ada RM5!har har.

Pada saya, main kutu neh banyak juga benefitnye.

Yang penting,kena pandai cari geng. cari yang jujur2 dan jernih sahaja hatinya.heh.
Paling selamat,main anak beranak.ka main adik-beradik.hmm.selamat la jugak.agak2 ada yang skip bayar,boleh sound direct.har har

Antara benefit main kutu yang pernah saya terima.

1.Kutu Kahwin-kelakar jugak main kutu kahwin ni,main dengan kawan2 Jenan.Setiap kali dekat nak majlis kahwin,ahli yang terlibat, barulah duit tu dicollect. Thanks geng! ada jugak toink! mai duit seketul,masa tengah pening nak urus kahwin dulu.Bukan geng pompuna ja tau,boys Jenan pun main..keh keh

2.Kutu anak branak-ini antara saya,adik2 saya dan mak abah. pergh.ini pun sangat membantu.hehe. Kira macam satu disiplinlah jugak untuk menyimpan, bagi saya yang jenis pemboros neh..saya selalu tak amik awal.saya amik duit tuh,masa nak renew insurans kereta..heee.

3.Kutu saje2-hehe.ada jugak saje2 kan. ha ah.ade jg saye join, utk back up.

Ya.mungkin ada yang kata,baik pi simpan kat bank. Pada yang berdisiplin, saya tahu korang boleh buat macam tuh. ..saya tak boleh.hehe.:p. Ada jugak saya saving sendirik.tapi..hmm.paham2 ajela.sendirik simpan,kadang2 tu..pandai2 je gi jolok balik.huuuu.

4 comments:

NM said...

aku dulu suka main kutu sbb nak byr duit roadtax keta.hehehe

MamaIlhan said...

aku pon rajin gak ikot MIL main kutu...dapat time tgh2, besh jek rasa bila dapat 1-2 riban camtuh...
lupa aritu nk smbg main trus xmain sampai la ni...

p/s: kutu haram? kutu babi tu kategori haram x? huhuhu....

Diyana said...

lin:hehe.samala jg.aku mmg men sbb nak byr road tx n ins kete

mamailhan:ade Akta weh psl kutipan kutu neh..heh.

atulhani said...

aku rasa.. kutu yang dimaksudkan dalam berita tu.. jenis macam yang hantar melalui sistem POS, M2U... email.. kalau hang perasan lah.. banyak menda camtu.. yang sebenarnya, menguntungkan pihak penganjur..

kutu yang biasa kita dok main sama opismate tu semua... kecil2an.. takde untungkan mana2.. macam skim menyimpan jerk..