LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

Friday, December 10, 2010

Demi ketenangan hati

Saya dan en suami baru saje top up kiterangnye contribution dalam plan insurans masing2.pejam mata demi ketenangan hati.

Cuma,saya ada lagi la rasa tak berapa nak tenang disebabkan blum beli plan insurans untuk anak2.walaupun en suami dah join family plan punya tapi saya rasa macam tak berapa nak cukup lagi untuk menenangkan ati. dan saya pula, setakat potong bulan2 tabung haji derang berdua n saving sendiri2 itu adala..sikit2.

macam agak berminat juga dengan plan pru mychild yang cover dari preknen sampai umur 18 tahun neh.

baru lagi kan plan neh?ada sape yang dah join?ke ade suggestion plan yang lg menarik?

11 comments:

lynda said...

blog walking..nice..follow me back..:)
bicarahatikulynda.blogspot.com

lynda said...

blog walking..nice..follow me back..:)
bicarahatikulynda.blogspot.com

kew_chop said...

saya balik mesia tahun lepas buat insurance anak2 under maybank. 2 in 1. tabung + insurance sekali. macam ok jek. tapi kalo balik mesia for goods nanti plan prudential ni sgt bagus. kalo kak diyana masuk plan prudential ni nanti tulis ek entry.leh saya dpt info (^o^)

Mrs Hardlena said...

klu ckp pasal insurans ni mcm2 insurans ada smp x terpilih haaa. mcm kami 1 fmly mmg x amik apa2 insurans just saving kt tbg haji je bln2.

tp aritu alin ada pegi seminar kewangan islam diaorg cerita mcm2 la psl bank dan juga insuran. alin nk cerita pun tak reti tkt tersalah fakta plk.

tp apa yg faham klu kita org islam ni bagus guna takaful tak kisah la apa2 takaful pun sbb takaful ni diaorg mematuhi syariat islam. klu yg biasa katanya ada mengandungi unsur riba or mcm2 lg la. iaitu bank konvensional dan juga insurans biasa. allahualam alin pun x arif sgt.

lps ni kami cuba nk tukar akaun maybank biasa kpd maybank islamic. takut jgk dgr seminar aritu hehe.

Diyana said...

kew_chop:itula kak diyana dok survey lagi neh.nnti kak gitau len.heh

mrs hardlena:hmm btui tu.mmg tu yg dok survey tu.

atulhani said...

cam aku, tak pernah lagi merancang bersama hubby pasal insuran. but, before kawin, mmg aku dah wat personal insuran. 1 takaful tolak gaji punya.. 2 from MAA, investment-link skali..

alamak... baru teringat. yang MAA punya payment banyak sangkut hehehehe...

Diyana said...

atulhani:hmm,aku n ateng pun personal insurans lain2.cuma ateng tmbh kendian family plan pny.aku plak top up yg utk investment skali.ni dok wat kira2,thn 2011 pny kenaikan gaji..aku ngat nak potong utk anak2 nye insurans plak.itu yg dok tgk yg mn ok.tp rs nak stay ngan prubsn gak tk pn tgk yg prudential neh..byk sgt pilihan smpi tk tau.heh.haa..MAA pun quite okla.aku pny kawan kerja kene operate perut last month,cpt jg la bley cover insurans. byk plak tu,40k.nasib eh member tu amik insurans awal..aku pn dok risau mende2 tk disangka mcm tu la..tup2 nak kene guna duit yg byk masuk spital ke hape..hmm.

transformed housewife said...

knur dgn hubby pilih takaful utk Education Insurance anak2. kami masukkan guna duit raya anak2 dulu sblmm sambung bayar tiap2 bln. akaun saving biasa kat bank pun ada cuma kdg2 masukkan kdg2 tak.

atulhani said...

apa-apapun.. pasal medical aku tak risau.. sebab.. TM cover semua. kawan aku, baizah.. hang kenal kot.. kena brain tumor, almost/around 100k semua TM tanggung lagi.

sebab tu aku rasa aku better keja TM sampai pencen la kot hehe

d i d a said...

utk anak belum lagi...tgh mencari2 gak..prob nak amik yg utk education tu. utk aku, baru je start..amik yg saving plus insuran tu..sbb terfikir adik2 n anak nnt cmna if ttiba aku tade...huhu..anak takpe kot psl ada bapak dia..adik2 lain citer.

Diyana said...

atulhani:hmm best ek..TM mantap.hehe.aku n dida pun ada jg 'insurans hayat' dgn government..semua foc..cuma kene q ja la ngan org lain.keh keh.

dida:huhu..itula kan.aku sbb tgk arwah member skolah ritu tu..yg lps tu,asyik pk bab2 insurans ni..klu boleh,nak amik semua polisi yang ada..tp tu kene tunggu gaji byk lg la..baru bleh beli semua polisi insurans yg ada. aku tgk kakak2 senior skolah aku, sorang sampai 7-8 polisi.semua depa amik,tp bagus jgla..utk future.