LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

Friday, December 17, 2010

Keajaiban di mana-mana





hmm.sape yang langgan ch 711 maybe familiar mungkin dengan siri Private Practice neh..walaupun asik ulang je berploh2 kali season one,tapi saya still suka tengok siri citer kedoktoran yang satu ini.sekarang dah season 4 dah pun kat US tapi biasela kan,lembab sikit nak masuk tv asia..


stylo eh doktor2 ni semua..^^.saya paling ske dr.peter yang duduk di tengah-tengah itu..sungguhla kacak.heh.


2 hari lepas,masa tgh tengok Private practice,saya tertarik dengan kisah satu kisah suami isteri yang cuba dapatkan rawatan kesuburan di klinik derang neh.


Suami tu dah memang disahkan mandul.adalah dr.Addison[yg cantik pakai gaun coklat] n dr. Noami[cantik jg pakai blaus hitam tu] explain pd pasangan tu yang sperms si suami kurang bilangannye, lemah n bla..bla..bla..


dan derang cadangkan suami isteri tu jalani TESE.Pengekstrakan Sperma dari Testis.


berkerut jugakla kening saya tengok prosedur TESE itu..


1.doktor cuba dapatkan sperma yang paling aktif  dalam testis si suami. *walaupun telah diketahui si suami itu mandul, tapi derang tetap cuba akan cari sperma yang paling aktif..Dr. tu cucuk eh pakai jarum..lama plak tu sementara dr mencari2 sperma bertuah nan satu itu.terus senak perut rasa..huhu


2. bila dah jumpa sperma bertuah itu, dr.akan keluarkan . serentak dengan itu,sorang lagi doktor akan keluarkan telur si isteri.*sekali lagi rasa perut senak..huhu


3.kemudian, adegan ini berlaku






4. Sel telur itu bercambah dengan jayanya. dan Dr Addison tu senyum pada Dr Noami dan cakap ' Yeah, we have just made a baby'..sungguh optimis dr. berdua ini.
5. kemudian,sekali lagi rasa senak perut tengok dr Noami masukkan balik telur yang disenyawakan itu ke dalam rahim si isteri.


Habis cerita, tiba2 rasa air mata  berair. gila emo...:( .padahal bukan cerita sedih pun.


Pesal ntah rasa hiba plak bila tengok suami isteri tu berusaha sampai tahap macam tu sekali demi dapatkan zuriat sendiri.


TESE itu salah satu inisiatif dari rawatan IVF untuk pasangan yang suaminya telah diketahui mandul. Cuma kat Malaysia ,jarang dengar. dan tadi ,saya rajin google tentang TESE dan jumpa web ini.


Kat Malaysia,cuma ada satu hospital yang offerkan iaitu di Gleneagles Medical Centre Penang


source: http://www.health-tourism.com/testicular-sperm-extraction/malaysia/

Sangat kagum dengan teknologi dunia perubatan. .


Kepada yang masih menanti kehadiran zuriat, jangan putus asa ek. Tiada yang mustahil kan. Keajaiban Tuhan sentiasa bersama kita. Yang penting, doa jangan putus.^^

4 comments:

..:: k i n a k O y u @ m a m a ' a D a m ' ::.. said...

as salam... ada Org nak anak susah nak dapat. tapi org yg x nak anak (anak haram) senang je dapat kan? dah dapat pastu buanggggg..SENANG tul buat mcm tue!!!

geram ni..geram nie..geram nie..

(tetiba lak!! hehehehehe)

p/s: sebenarnya sedih bila tgk baby kena buang.

Liz said...

saya suka tgk House! hehe.. private practice, awal2 dulu suka la. tapi lama2 dah kurang tgk. tp mmg best kalau layan cerita mcm ni sbb ada banyak yg kita boleh tau. dan tiba2 kita jadi overprotective sbb dah tau mcm2 penyakit boleh kena. hehehe

Nur Sakinah Ahmad said...

kita yang kategori mudah lekat ni plak berusaha plan supaya tak jadi baby..hehe

Rohani Hashim said...

owh hany dah lama owh tak tgk private practice nih, yg pompuan tu dari grey anatomy kan...heheh hany suke grey anatomy...