LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

Thursday, April 21, 2011

ubat klinik kerajaan sebabkan anak besar sangat

saya senyum aje kadang tu ,bila ada yang cuba 'menegah' atau 'melarang' saya amalkan vitamin2 yang klinik desa bekalkan.

ada 2 mitos di sini ,yang selalu saya dengar tentang vitamin2 dari klinik desa a.k.a klinik kerajaan.

mitos 1: kalau amalkan,nanti anak besar sangat.
mitos 2: nanti badan naik mendadak.

bulih dak bagitau saya dari mana sumber-sumber saintifik yang telah membuktikan 2 mitos ni? ataupun ade perlu saya panjangkan soalan ni pada geng mythbuster?

tak kisahle,doktor private ke doktor hospital awam ke yang bekalkan..janji derang ada qualification.itu yang paling penting pada saya.

 saya cuma takut dan sememangnya bimbang untuk nak amalkan..kalau produk minuman/makanan kesihatan sebarangan yang katanya untuk kebaikan ibu mengandung. itu semua yang kadang tu, adik umur 18 tahun kat kiosk aje pun yang jual.takde sebarang qualification berkaitan perubatan pun adik tuh.haa.yang tu, korang pujukla aku ni cakap kalau makan keluar anak putih melepak ke hape..memang saya tak berani dan tak nak cuba.kecuali yang korang sua kat saya tu, air kosong dah diselawat ke..air masa bacaan Yasin ke.yang tu ,saya akan minum sebab saya sangat percaya pada maharaja doktor Yang Satu itu.;)


reason utama untuk saya menolak sebarang produk kesihatan semasa mengandung adalah sebab bukan doktor yang cadangkan..


mak aih.cam kuno la plak.lantak la eh..haha

tapi,lainla kot..kalau yang suggest soh beli tu sememangnya doktor.tapi Dr.rozmey..aku takut juga...haha.

ops.

8 comments:

¥ α Ŋ α Đ z µ £ said...

yana makan ubat klinik tu lepas tu makan lagi obimin.. anak tak la besaq.. setakat 3.05kg ja berat bb masa lahir..

mkn ubt tmbhn lg.. kalsium, ubat salindah alhamdulillah takda apa2..

ubat klinik dgn obimin tu dah ok..
tak brani gak nak cuba ubat nak bg anak putih ke apa..

Kakmim said...

kalo dh mkn obimin, x perlu la mkn ubat yg dibagi oleh misi klinik kerajaan tu.. kalo prinsip sy mcm tu... sbb obimin tu dh merangkumi semua ubat2/pil2 yg diberi di klinik desa tu..

bg sy... prefer check up kt klinik kerajaan... mcm x konfiden je ngn swasta.. nnt last2 ditolak nya jugak kita ke klinik krjn kalo ada kes... hehehe... ye la lain org lain pulak pendapatnya..

pd sy le kak, ubat2 tu x mem'besar'kn baby... yg membesarkn baby... susu anmum... hehehe

ch@ said...

oh betul ke susu anmum membesarkan baby? harus cuba ni. hahaaa.

kita tak kisah ubat klinik ke ubat hospital ke, sebab memang sudah dibekalkan oleh orang yg sudah diiktiraf.

lepas ni, kita makan obimin je. yg lepas makan folic asid. dua2 bekalan dari klinik dan hospital.

Liz said...

mcm sya pulak, just mkn ubat yg klinik bg mcm folic acid dan B complex. obimin saya tak mkn. saya pernah kerja part time kat farmasi. pharmacist tu kata, obimin tu tambahan je. tak mkn pun takpe. so saya tak mkn. saya lebihkan makan makanan yg berkhasiat je.

calcium elok mkn kalau kaki selalu cramp. ye la, bila perut dah makin besar, perjalanan darah dah kurang ke kaki sampai kaki bengkak. elok amalkan calcium. tp boleh je minum susu. pun calcium jugak.

seeloknya dptkan vitamin dan mineral dari sumber asli, selagi boleh. cuma kdg2 tu, mmg susah nak cari, ye tak? :)

transformed housewife said...

knur pun ambik dr klinik kerajaan. cuma setiap kali mengandung, MIL suka bekalkan juga Asid Folik dan Calcium dr AMWAY tu. Kira dpt tajaan dr MIL sampai peringkat menyusukan anak2 la.

atulhani said...

aku pun makan obimin n acid folic jer.. tak tahu klinik kerajaan bagi ape pasal aku tak gi klinik kerajaan.. but boss aku ada cakap kat sorang member ni, kalau makan obimin nanti baby dlm perut besar.. dah budak tu takut nk makan hehehe.. apa2pun.. aku tak suka minum susu anmum ke susu ape bancuh2 tu, muak rasanya.. so untuk dptkan calcium, mkn pil calcium n minum anlene concerntrate.. selamba buat prinsip sendiri.. hehehe

Bionic women said...

saya pun x pernah makan ubat sampingan luar..tapi saya makan pramilet so obimin dan ubat kuning tu x payah makan. ubat kuning yg vit b tu utk tambah selera makan.
yg folic asid tu memang saya makan.
yg vitamin d tu doc bagi supaya kita2 yg ada alahan tu, boleh tambah balik selera makan..then xder ler lembik jer. nanti anak pun kecik jer.

obimin tu bagus utk topup zat besi, ferus dan sebagainya. bagus utk kuku, rambut dan kulit...ibu dan anak..

Tapi pramilet tu pulak lagi senang..kombinasi antara obimin dan vitamin kecik2 kat klinik tu.
so makan yg tu sebijik jer...tambah kalium sebijik
memang my gynae bagi tu jer masa ngandung. senang..hehe

(pengalaman 4 thun kerja farmasi)..hehe

Halen said...

langkah yg bagus dgn tidak mempercayai mitos ini. byk dh dgr tp rasanya org yg percaya makan ubat2 doktor anak jd besar tu yg kuno sbnrnya.

alin time ngandung nasya dulu semua telan vitamin2 doktor bagi enfamama mmg tak miss tp time lahir nasya kecik cute je pun 2.65kg. senang pun senang nk keluar. amalkan minum enfamama insya-allah sel2 otak anak akan cpt berkembang dan bijak hehe. cthnya anak saya.. :) sbg mak mmg x malu nk ngaku anak sendiri bijak bila tgk kelebihan dia berbanding kanak2 lain hehe