LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

Monday, July 4, 2011

jahit itik


Bahan utama : 1 ekor itik
Bahan untuk sumbat: kentang rebus,telur ayam, bawang besar, bawang putih,lada hitam dilumat.
bahan untuk kuah: jintan putih+ jintan manis+lada hitam [ditumbuk sehingga lumat],santan,garam dan gula






benang putih[basuh dulu aa].lantak la eh nak sembat ke nak buat insang pari ke.janji isi yang disumbat tak terkeluar.ini buat jelujur kasar je.haha



rebus itik tadi dalam kuah


tara!
Nama resipi ni ..itik golek.
resipi turun temurun arwah tok yam.mak abah saya.
sebelum balik jitra ritu,siap calling adik n mak,request nak makan itik golek.
jenuh abah mencari itik.yela orang kite jarang makan itik kan.
sampaikan pakcik kat pasar dok tanye abah.lalu ke makan itik?Melayu jarang cari itik,kata pakcik tu.

korang lalu tak?
jangan tanya saya.
saya makan sampai tinggal pinggan.hahaha.

13 comments:

kinna said...

ayam punya telur, itik punya body!

em, mcm resepi julia child la!maktok diyana minat dia ek? :)

atulhani said...

macam2 lah yang ibu mengandung ni mengidam hehehe.. btw.. aku teringat masa kita SPM dulu.. dok umah Wira ramai2.. then kite order ayam golek kat mak hang.. makan dalam dorm.. ingat dak? aku ade gambo tu... kekekkeke

atulhani said...

aku lalu je makan itik.. kalau pekena piking duck lagi nyum nyummmmm... itik kena "tiup" mcm belon tu.. lagi susah nak dapat yang halal taaaauuu..

Diyana said...

kinna: julia tu yg minat resipi org lama2 neh.hehe.

atulhani:erk?haha.ingat2.ang ade lg ka gambaq masa kite makan ayam golek mak aku tuh? nanti emel eh.nostalgia gile.haha

NoRaiNi aHMaD said...

mujuq beranak dah. kalu dak mau meroyan laki saya nk cari itik golek macam dlm gambaq tu jugak.hahaa

p!nkerton said...

wowwee menarik betul!
(err tapi part jahit2 tibe rasa seriau.. maklumla baru lps kena jahit itik jugak hihi)

azzamoro said...

aku tak penah makan itik.

Bionic women said...

x pernah makan itik ni, xtau ler rasanya camner..hhuhu..
kalau buat ayam boleh jugak camni kot.hehe..mulalah nak bereksperimen nih..hahaha..kuah tu camner nak buat Diyana

Diyana said...

bionic women:kuah tu senang je eily. tumbuk jintan putih,jintan manis,lada hitam sampai lumat.pastu masukkan dalam air.jgn byk sangat air sbb lepas tu nak letak santan pulak. jangan lupa garam+gula. rebus sampai reneh.tutup.dah habis meng'operasi'kan itik,lepaskan itik tu dalam air rebusan kuah td. masak sampai jadi likat. *ayam tak disarankan .sbb ayam cepat hancur kalau rebus lama2.itik kuat sikit strukturnye.

NADHIRAH NOR ZELAN said...

kalau ko masakkan makan kut hehheh aku nak masak macam tak lalu la pulak...

Diyana said...

noraini:uish.boleh je ni makan time pantang.byk lada.:D

pinkerton:hihi. ouchh!!;)

azzamoro:hehe.cer cube..;)

nadhirah:heee. dengar itik je pun,aku pun geli.tmbh lg klu itik yg tergantung2 kat kedai org cina tu.keh keh.tp itik mak aku masak ni,aku pejam mata je.sodapp.maybe sbb rs byk lada itam,jintan2 tu kot yg buatkan tk terbygkan itik di kepala.nmpk cam ayam je.

eiNa said...

perhhh... itik golek tuh donat..

MamaIlhan said...

mcm sedapppp jek...nk jugak buat...pernah x aku mkn itik ek? 1kali jek kot MIL buat rendang...