LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

Friday, March 19, 2010

Cuti bersalin 90 hari


Cuti bersalin berkanun di Negara-negara Asia Tenggara:

Singapura – 112 hari (16 minggu)

Thailand – 90 hari (3 bulan)

Kemboja – 90 hari

Indonesia – 90 hari

Malaysia – 60 hari

source:
www.asianfoodworker.net

Korang dah sign petisyen ni blum? Sign2 jangan tak sign. Saya tak tahule perkembangan terkini dah cukup 1 juta signature ke blom...

*Sapa nak sign petisyen,klik
SINI

Pandangan peribadi saya,

Kiranya belum bersedia untuk luluskan cuti bersalin 90 hari ni, harapnya kerajaan Malaysia pertimbangkan untuk MEWAJIBKAN setiap jabatan/setiap syarikat/setiap majikan sediakan kemudahan pusat asuhan di setiap department yang punya ramai tenaga kerja wanita..

Huhu, syahdu la plak tetiba teringat former majikan saya di Johor dl, Tn hj Hamin. Dia siap benarkan mana2 cikgu pompuan yang nak keluar menyusu anak ,balik gi menyusu anak..susah dah nak jumpa majikan prihatin macam tu....


Lusa, dah tamat 44 hr tempoh saya berpantang,maksudnya cuti saya masih berbaki 9 hari je lagi setelah ditolak 7 hari yang saya amik cuti awal hari tu.


Fizikal kunun2 dah sihat


Emosi kunun2 macam dah stabil


Hakikatnya??..Huhuhu


Semoga ketika dan saat haku beranak no 3 nanti,cuti 90 hari dah diluluskan..hehe. Aminnnn

5 comments:

transformed housewife said...

knur baru tandatgn. mintak2 la kali ni benda ni jd kenyataan.

eiNa said...

dah..harap2 dpt 90 hari kan, lama sket duk ngn baby..

Fairus Basir from The Juggling Queen said...

syokla mcm tu.. sya plak nak beranak lg 3 thn pastu nak amik cuti tanpa gaji 5 thn plak.. hahah..

atulhani said...

bagus... sudah plan anak yang ketiga hahahaha... btw, aku rasa gomen takut tak cukup kakitangan kalo staff prmpn beranak... 90 lama tu.. tp utk kita ibu-ibu mmg bermakna lah..

eifa said...

huhu I wish can get 90days maternit leave...

bg jek ler..kalo takot staff asyek beranak..limit laa for fes 4 ker fes 3 clindren ker...klo tk mmg ler tiap2 thn beranak jek koje mereka2 ni...