LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

Tuesday, May 18, 2010

Setiap kali lepas bersalin,kenapa kita akan rasa serik ye?

Masih dalam mood entry sebelum ni. Jadi saya nak continue sikit kisah saya masa nak beranakkan Damia dan Ali.


Pada yang kenal saya, selalu kata saya ni mudah beranak sebab bumper besau. Ok,itu tak menjamin apa apapun senang ke susah nak beranak. Yang sebetulnya, tulang temulang kat bahagian peranakan tu.Kalau bumper besau pun tapi serviks kecik. Anda adalah senasib saya. Sedialah ribu2 lebih sikit kalau nak gi private.:D. En suami dapat bil dari wad RM117 sahaja.kos pembedahan Rm100+kos makmal RM17. Bayar guna guarantee letter dari sekolah saya. maka total = FOC.


Masa nak lahirkan Damia, on due date disebabkan saya belum ada tanda-tanda nak bersalin. Jadik,saya ajak mak pegi hospital untuk buat pemeriksaan. Elok aja,nurse check bukaan..terus datang contraction. Saya tatau le saya ni psiko ke hape,saya mudah panik bila bab2 doktor,nurse nak check2 badan ni..pastu mulala rasa stress+kejang..dan dalam kes nak bersalin ni,tak pasal2 rasa contraction..haha.


Kena admit wad,pukul 5 ptg. Air ketuban pecah pukul 10 malam. saya memang perasan air ketuban yang pecah time lepas saya mandi tu,adalah warna hijau. hati mula dah tak sedap hati.

Sekali lagi nurse checkk bukaan ,dah 5 cm..pastu trus nurse kat wad tu tolak saya ke labour room laju2. Gila la laju,saya cuma nampak lampu hospital kelip2 atas kepala. Jauh ok dari wad perempuan tu nak ke labour room.dari wing utara sampai ke wing selatan. Hospital kerajaan.boleh kan korang imagine besaq dan komplikatednye design bangunan depa.


Nurse tolak laju2 sebab depa ingat saya nak beranak dah. Hmm, tak pun. Since dari pecah ketuban tu, saya rasa sakit yang amat sangat. Setiap kali contraction datang, saya genggam lengan nurse yang teman saya dalam labour room tu sampai dia mengaduh2 sakit....haha. Memang terasa sangat macam ada menda macam nak terkeluar. tapi tak boleh2 sebabnya bukaan setakat 7 cm saja. En suami dan famili kat tmpt menunggu sampai dah tertidur2 sebab dah nak pukul 5 pagi.means saya bertahan sakit tu,dalam 7 jam.ntahla,saya rasa macam dah berhari2 masa tu...huhu


At last, doctor yg in caj saya masa tu, panggil suma doc kat labour room tu meeting depan saya la jugak dan buat keputusan yg saya kena operate. Dan saya adalah sempat menyampuk perbincangan dieorang dengan satu jeritan..'cepatlah bedah...tak tahan sangat niii!!'.Dah tak pasal2, doktor pun kena marah.


Masa kat bilik bedah, cemas juga sebenarnya. Saya tengok semua orang bizi macam dalam cerita ER.huhu. Sorang doc pakar buat keputusan untuk bius saya seluruh badan disbbkan ubat bius yang dieorg suntik mula2 tak bg kesan pada saya..Maksudnya saya tak akan sedar langsung. Sebelum dieorg bius tu, saya mengucap siap2..ntahla masa tu rasa 50-50 je nak buka mata balik...huhu.


Begitulah jugak pengalaman saya masa nak bersalinkan Ali. Masa Ali pun, saya contraction lama sungguh tapi bukaan lambat juga. Sehari semalam ,saya menahan sakit macam ada yang nak terkeluar dah masa tu. tapi tak boleh2.


Dua kali staff nurse tolong luaskan bukaan.haa..korang pikirla dia buat macamana. azab ok. And kali kedua masa dalam labour room,ada bleeding. Maka sesi meeting di depan saya pun berlaku sekali lagi. Untuk kali ni,bukan saya yang jerit.tapi en suami yang jerit..'cepatlah bedah..memang dah tak boleh ni bersalin normal!!'.



Saya tidak dibius sepenuh badan. half saja. Terima kasih pada Dr. Munirah,pakar bius masa tu sebab dialah yang banyak comfortkan saya sepanjang pembedahan tu. Dr. tu siap ceritakan details apa yang tengah team dia buat pada saya masa tu. Kepala Ali dah masuk saluran untuk keluar normal ,jadiknya dieorg terpaksa tolakkan kepala dia ke atas semula supaya dapat dikeluarkan ikut perut.boleh imagine macamana? Jangan imagine, memang scary je dari penceritaan Dr tu.huhu


Ok,Diyana..baby dah nak keluar..saya sempat lagi paling tengok jam kat sebelah. 7.06 pg,uwaaaa..kuat siut anak jantan i sorang ni jerit. keh keh.

Dan,kawan-kawan saya cuma punya satu lagi peluang untuk tambahkan adik pada Mia dan Ali. Memangla ada yang kata,boleh sampai 4 orang kalau operate semua pun. Tapi sebenarnya tak. Memang 3 sahaja yang dibenarkan doktor. Yang ke 4 tu kalau degil takmo amik apa2 ubat merancang jadi patient kena tanggung risiko sendiri. 50-50 dan risiko utama adalah rahim pecah dan kematian...

Perasaan saya sekarang ini: Saya dah rasa cukup dengan 2 orang anak. Bila saya bagitau en suami,dia diamkan saja. Saya serik ke ye?ntahla...

9 comments:

DiZi said...

me...masa nak besalin tu takde rasa serik....tp masa dlm pantang mmg rasa serik sgt nk peknen lagi...tp lepas pantang cam terasa nak peknen blk plak..kompius betul...hehehe...pape pun kena ikut kondisi memasing jgk...


salam...salam....



saya si blog hopper

d i d a said...

anne, ko tak rs sakit ke bersalin tu? mcm senang dan pantas je kuar dua..huhu

diyana, nasib aku ni tatau lg camna..takot wohh! hrp ok2 je..

Diyana said...

salam dizi.:).hmm,serik rs skrg ni sbb bile tingat2 blk saya tk tertnggung rsnye masa tu.tp,itula kan..mesti ada rs rindu nk preknen lg tu..hehe.

dida:ok insya allah..:)

nisa said...

eh, same lah kita...nisa pun operate bersalinkan haiqal,sbb baby sonsang..mula2 xde ase skit,tp bila ubat bius tu hilang...wohoh!memg dh berikrar xnk beranak dh...hahah!tp skunk mcm nk lg jer...hehehe, tp x kdua pun nk branak operate gak ler kalu ley,takutlah branak normal...huhuhu

BabyIntan said...

Masa lepas bersalin dulu pon adalah rasa serik serik seram gitu tapi la...NAKKKKKK sangat-sangat!

Cuma belum ada rezeki je lagi la nie :(

Baca ur entri nie...gulp...erkkk...takutttt!

Diyana said...

nisa:hmm,diyana pun harapnye rasa serik tu cuma sementara..

intan:hmm,klu ikut bahasa tak tapisnya..dua kali diyana nak beranak ni,dua kali nyawa adalah 50-50. yg masa damia itu lagila..risiko full bius tu lg tinggi.kemungkinan boleh tak sedar. trus KO je...huhu

sebab itu bile tengok ziana zain cerita pengalaman dia bersalin twin comel die tu,diyana mcm nk nagis je..sbb trbyg2 pglmn bertarung nyawa. semua ibu bertarung nyawa utk beri kehidupan pd si kecill..

atulhani said...

kalau dgr cerita kawan2.. aku yg belum pregnan ni rasa takut gak ler... tapi.. blom cuba blom tahu... lain org, lain pengalaman kan.. hehehe.. bravo donat.. nanti cukupkan 4... tapi plan lah tahun lain.. hehehe

Mrs Hardlena said...

haha.. lps bsalin mmg rasa serik xmo dah beranak lg sbb br je lps merasa sakit kan. tuhan je yg tau bertapa sakitnya bersalin tu..

tp bila dh lama tu semua dh ok perasaan serik tu ilang dan rasa nak beranak lg hehe..

yer... skang ni sy sdang berusaha utk beranak lg kali kedua hehehe

FrH said...

donat, tetiba aku rasa sebak plak baca .. teringat aku dulu. tp kalau aku jadik kau lg sebak kot, sbb dah tau boleh maksimum sampai 3 org jek.

sedih la. aku pon takut ni. harap2 sgt lepas ni normal, sbb kami laki bini berangan nak anak 5 org (mudah2an), harap-harap bukan 3 jek. huwaaaaaaaaaa takut nak pregnant lg!!