LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

Tuesday, July 26, 2011

Perokok = pemarah

for me, perokok adalah sangat sinonim dengan sifat pemarah.baran.tak sabar.cengeng.


i knowla. dah berapa tahun kenal dan hidup dengan seorang yang bergelar perokok.


jarangla kan jumpa perokok yang dirinya adalah seorang yang sangat penyabarrr..sangat tenang.


mungkin ada.tapi aci kerat kuku kelingking kiri aa..perokok 'yang tenang' begitu mungkin seorang yang bukan tegar.dia mungkin hisap 1/2 batang sehari..tak pun hisap rokok daun..hehe


perokok juga  pada saya ,boleh diletakkan pada ranking  paling bawah untuk orang yang ketagihan. no 1 dadah.no 2 arak. dan no 3 rokok.


sekarang ni saya ada menyaksikan perubahan paling ketara terhadap seorang bekas penagih rokok. tak lain tak bukan, en suami. minta maaf,mungkin agak kasar menggunakan istilah 'bekas penagih' kepada seorang perokok tapi hakikatnya ia merupakan kebenaran yang harus ditelan.rokok tetap mempengaruhi  kehidupan yang menagih dan juga orang sekelilingnya seperti mana dadah dan arak. tak setuju? dok diam diam..P


en suami sekarang,macam seorang yang baru. muka samala.body saya tahu dia punye lagi.haha. cuma tang riak muka itu yang lain . glow in the dark pun adala kadang tu rasanya..keh keh. over plak.


sesungguhnya saya belum pernah tengok riak muka en suami yang setenang sekarang.walaupun dia tetap berhadapan dengan riuh rendah anak2, suara bebel bininye dan workload di tempat kerja yang tak pernah kurang. dan yang agak ketara, en suami sekarang agak tenang untuk menguruskan anak2  kalau saya minta bantuan. dah tak ade riak muka gerun macam sebelum ni...


dan saya sangat pasti, ini adalah salah satu kesan disebabkan dia dengan rasminya sudah tidak bergelar perokok.


yang paling saya suka adalah, sudah tiada bau rokok di persekitaran saya dan anak2.  Alhamdullillah.


apapun terima kasih Niquitin!! ^^.


aha.promote baekk punye


p/s: kpd yang serius untuk berhenti, cubalah Niquitin tu..mudah2an ,boleh membantu..;)

11 comments:

n a n i said...

mula2 aku nak tanya, adakah ini entry utk membodek ateng...haha....rasa mcm tak kena je teori ni sebab aku knl a few persons terdekat yg memang perokok tegar tapi masih penyabar ya amat...

Diyana said...

nani:tapi jarang kan? aku tau ,ang nak kata pakcik ang..jgn ang kata org terdekat tu mr F tu dah le..konfem ang masih angau ngan die.kuikui

NADHIRAH NOR ZELAN said...

mungkin jugak la tp en.suami aku dah merokok balik lak...letih betul la

harnidahussin said...

tapi kan..kalau nak berhenti merokok kena dgn rela hati..kalau kita paksa memang tak jadi nyer...bapakku seorang perokok tegar..dan memang tidak penyabar langsung....

DrSinga said...

hokaloh...
berbuih mulut dan telinga aku suruh dia guna nikuitin tu..
nikotin gak disedutnya,....

Diyana said...

nadhirah:memangla pok nik kembali ke asal,dah berjauhan dengan bini..kene ade peneman.rokok tu la..hehe.

harnidah:yerp.mmg tak leh paksa pun. aku doa siang malam tu tak yah kirela kan minta Allah lembutkan hati suami tercinta..siap kirim soh mak aku doakan di Mekah. Alhamdullillah, tanpa dipaksa..akhirnye yg keras sudah jadi lembut..;)

dr singa: hehehhee..takpe dr. laki sakit,klinik bini ade...hek hek hek

atulhani said...

bapak sy dah lama berenti merokok.. tp dia makin tua makin pemarah ade laa... mgkin teori utk laki hang je ni.. lagipun, hang dh happy dia tak merokok, tak semena-mena hang rasa tengok muka laki pun berseri2.. kekekekke

Diyana said...

atulhani:bapak ko tu dah kene amik kira faktor lagi satu lagi tu..perubahan usia.heh.

n a n i said...

hg macam dah leh baca isi ati aku dah ni donat...2-2 nama yg hg mentioned adalah sgt tepat....kalo terer, tekale lg apa dlm pale aku skrg ;p

transformed housewife said...

tapi kan suami akk bukan perokok pun bukanlah penyabar sgt.

Halen said...

syukur alhamdulillah.. semoga kehidupan akan lebih ceria selepas ketiadaan asap rokok dan perokok hehe.. (^^)