LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

Wednesday, August 17, 2011

malas masak

pada hakikatnya tiada istilah malas masak.

yang sebenarnya, bukan aktiviti memasak itu yang malas nak buat.  

nak masak,kejap je pun. kadang 1/2 jam dah boleh settle 3-4 hidangan.

kalau saya, yang saya malas sebenarnya 

adalah sedia bahan nak masak. dari siang - menyiang, potong- memotong, buka-membuka.

dan juga kemas dapur. dari basuh periuk belanga, cuci dapur, mop lantai.lepas selesai makan, nak kena pulak basuh pinggan minggan.dan kadang kalau berkecah sangat dapur,nak kena mop lagi.

kadang bila tengok chef wan masak kat tibi, dok berangan juga ..bestnya kalau saya pun ada pembantu chef yang ramai. sorang kupas bawang, sorang tolong siangkan ikan ayam, sorang tolong susun2 barang nak masak.haha.

itu belum lagi nak kira masa nak memasak,anak-anak 'ambil bahagian'. dah terus, ikan ayam yang dikeluarkan saya masukkan balik dalam fridge.haha.

saya tabik pada sapa yang boleh masak hari-hari.ataupun 3 kali sehari TANPA BANTUAN ok.. korang memang cekal.^^

memang ada kan yang gile cekal ,suami balik je boleh hidang cantik2 atas meja.

not me la.:P


9 comments:

Liz said...

anak sorang ni, masih mampu lagi la masak tiap2 hari. kalau anak dah ramai, tak tau la camne. hahaha.

saya ckp dgn hubby, kalau anak dah nak masuk 2, saya nak bersara dari cuci baju dengan cucian tgn. automatic nak beli washing machine.

Nur Sakinah Ahmad said...

rajin masak sebab:

1)malas nak jaga anak yg berkeliaran bila mkn kt kedai. tak tenang nak mkn!

2)susah nk jumpa masakan yg menyelerakan dan berbaloi..

3)J.I.M.A.T

hehe

Diyana said...

liz:hehe.haa btul3x.kene deal cmtu ngan suami.hehe

kinna:abe kinna rajin buat kerje rumah, jd tkde hal nak masak ari2.hehe. diyana ni suami slaloo blk lambat, jd mmg kene tggu die dl..nak ngasuh anak2.

atulhani said...

liz rohaizat: basuh baju guna tangan je ke? rajinnye!

diyana: haha dulu ak mmg rajin masak, sbb mkn luar xsdap. tp lpa kawen, jarang bebnar masaknya sbb dok ngn MIL. dapur pulak ade satu je *alasan. kekeke

Dr Singa said...

yang boleh masak hari-hari.ataupun 3 kali sehari TANPA BANTUAN ... full time house wife boleh kot....

Lynn Abd Latib said...

yes,agree!!

bukan malas masak..tp malas nak menyiapkan segala bawang2 renyah2 tuh..

masak mmg senang..setakat campak2 jekk..

masak 2x sehari pun mujur tau :)

n a n i said...

aku yg takde anak pun tak cekal...tapau lg sng setakat aku je nak mkn...tu pun kdg2 nak tapau pun mls, so skip la dinner...memasak hanya bila apa aku tingin mkn, tak dijual di mana2(ceh, bunyi cam complicated sgt je apa yg aku nak mkn)

Liz said...

atulhani> aah sebab rasa mcm no point je beli washing machine. baru bertiga je. ok je kalau basuh tiap2 hari.

hubby nak belikan tapi saya yg taknak. mmg dari dulu mak dah ajar basuh baju sendiri. hehe.. dah terbiasa.

Anonymous said...

salam...takpe...pelan2 kayuh...tapau je dr tgh masak kat dapur anak2 tak tau apa depa buat..hantar anak2 kat pengasuh setengah hari je eh??? kalau sehari full maybe sempat masak.he..he akak takleh makan kat kedai lama2 maluuuu...anak2 naik atas meja lum lagi main gendang meja ngan sudu la,pinggan jatuh la kang kalau cubit lagi kuat volume dia...kiterang makan main telan je tak sampai lg nasik kat usus da balik..he..he